18. oktober, 2024

Porsche lover å holde liv i V8-motoren etter 2030

V8-motoren skal ingen steder. I hvert fall ikke foreløpig, spør du Porsche, som fortsatt satser hardt på bensinmotoren etter 2030.

Det er ingen grunn til å frykte for overlevelsen til V8-motoren. Det går ingen steder. I hvert fall ikke ifølge Porsche.

Det tyske merket sier nå at det ønsker seg en V8-drevet Cayenne også etter 2030. Faktisk må dagens modell oppdateres slik at den kan bygges ved siden av den elektriske versjonen inn i det neste tiåret.

Det opplyser det tyske merket i en pressemelding .

Når vi når 2030 vil Cayenne således være tilgjengelig med tre drivlinjer. En helelektrisk, en ren bensin V8-motor og så en hybridvariant.

LES OGSÅ: Bilmerket er klart til å trekke seg fra Formel 1

Det betyr imidlertid ikke at Porsche kaster målet om at modellprogrammet består av 80 prosent elbiler. Men direktør Oliver Blume, som også har ansvaret for hele Volkswagen-konsernet, sier det avhenger av kundene.

Porsche vil med andre ord bare kunne leve opp til sitt eget mål om nesten å eliminere forbrenningsmotoren dersom det er nok kunder innen elbiler.

Den første helelektriske Cayenne er allerede på veiene. Men det er fortsatt som en godt kamuflert prototype. Porsche regner ikke med å kunne starte serieproduksjon på noen år. Det er derfor ikke kjent når de første kundene kan få bilene levert.

Motsatt er Porsche langt fra det eneste bilmerket som i disse dager rygger ut av mål når det kommer til elbiler. Ford er bare ett av merkene som har måttet droppe planen om kun å selge elbiler i Europa senest i 2030 Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Latest

Don't miss

Nå blir Grand Theft Auto til en film

Det har ingenting med hverken Rockstar eller eieren Take...

Nå stiger prisen på diesel og bensin dramatisk

Etter en periode med fallende etterspørsel etter råolje er...

Kendis forlot bilutstillingen: "Vi falt fra hverandre"

Den høye mekanikeren Edd China innrømmer etter flere års...

Amnesty kritiserer bilmerker for å lage elbilbatterier

En rekke bilmerker får nå kritikk for i det...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...

Anne parkerte feil – så ble Nissan hennes skrotet

Anne mistet sin 15 år gamle Nissan Primastar fordi hun parkerte feil. Nå har hun tapt hele saken i tingretten. Norske Anne Aakre hadde...

Amnesty kritiserer bilmerker for å lage elbilbatterier

En rekke bilmerker får nå kritikk for i det hele tatt å bygge batterier til elbiler. Det går utover menneskerettighetene, sier NGO Amnesty International....

Bilmerke kan lobbye for reservedeler – alt blir kastet

I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men hjemme i Sverige er landets største Saab-ombygger lagt ned. Som bilmerke er Saab både død...

Nye tall: Toyota er verdens mest verdifulle bilmerke

Med en markedsverdi som nærmer seg 500 milliarder danske kroner, kan Toyota kalle seg verdens mest verdifulle bilmerke for 13. år på rad. Toyota...

Michael kjøpte Lexus for 1 milliard kroner på Facebook

Grunnleggeren av Bose, Amar Bose, var faktisk besatt av god lyd. Men på 1980-tallet kastet han milliarder av kroner på understellet til en Lexus....

Kendis forlot bilutstillingen: "Vi falt fra hverandre"

Den høye mekanikeren Edd China innrømmer etter flere års stillhet at han forlot det engelske bilprogrammet «Wheeler Dealers» på grunn av fiendskap med programlederen...