Danmarks billigste elbil er flere måneder forsinket

Med en startpris på 179.990 DKK blir Citroën ë-C3 Danmarks billigste elbil. Men nå er det flere måneder forsinket.

Citroën hadde faktisk håpet å slå erkerivalene Renault på målstreken. Men nå sender de to franske bilmerkene sine elbiler ut på gaten samtidig.

Citroën ë-C3 blir flere måneder forsinket. Citroën har store programvareproblemer, akkurat som det franske merket mangler deler til bilene.

Det skriver Automotive News .

Nye Citroën ë-C3 har en pris på 179.990 kroner her hjemme. Ifølge Stellantis, som eier Citroën, er bilen et viktig våpen mot de kinesiske bilprodusentene, som kaster rundt seg med billige elbiler for å komme inn på det europeiske bilmarkedet.

LES OGSÅ: Danmarks nest mest populære bil tatt for gal bil

Helt nye tall viser også at antallet kinesiske elbiler i Europa aldri har vært høyere enn det er akkurat nå. Anført av MG og MG4-modellen ble det registrert over en kvart million kinesiske elbiler i Europa i juni.

Det rekordhøye antallet kinesiske elbiler må imidlertid sees i lys av de kinesiske merkenes frykt for straffetoll på bilene. En toll som viste seg å ramme med opptil 38,1 prosent.

Blant merkene som rammes av høyest tollsats er også det merket som selger flest elbiler til europeere. I Tyskland er MG4 den mest solgte elbilen.

Men fordi MGs morselskap, SAIC, har nektet å samarbeide med EU når de etterforsker ulovlig statsstøtte til de kinesiske bilprodusentene, må MG betale den høyeste tollsatsen fra nå til i hvert fall oktober, da straffetariffen skal forhandles permanent på plass .

Citroën ë-C3 får en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer med et 44 kWh batteri. Bilen er forhjulsdrevet og yter 113 hestekrefter.

Toppmodellen, Citroën ë-C3 VTR Sport, blir imidlertid ikke mye dyrere. For 199.990 kr får du en bil med akustisk glass, oppvarmet ratt, navigasjon, klimaanlegg og tonede vinduer.

Egentlig hadde Citroën håpet å kunne slå Renault på målstreken når det kommer til lanseringen av den gjenopplivede Renault 5, R5 E-Tech. Men nå sendes begge bilene ut på gaten samtidig. Begge bilene skal være klare for levering til høsten.

Stellantis alias Citroën kan imidlertid trøste seg med at det så langt er lagt inn 30.000 forhåndsbestillinger på ë-C3. Og det trengs gode nyheter.

Konsernets siste halvårsregnskap viser et overskudd på 5,6 milliarder danske kroner. Euro. Men det er 48 prosent mindre enn året før. Det kan bety at Stellantis legger ned flere bilmerker. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...