Audi har lenge lovet at fra 2033 skal merket kun bygge elbiler. Nå river den nye administrerende direktøren Gernot Döllner det taket i stykker.
– Vi må tilpasse til en viss grad tilpasse det. Vi er fleksible
Dette sier Audis nye administrerende direktør Gernot Döllner om taket merket har gitt for å kun bygge elbiler senest i 2033.
Dermed river Döllner, som ikke en gang har hatt sjefsstillingen i Audi på et år, merkevarens mest betydningsfulle tak på midten.
Det skjedde i et intervju med Top Gear .
LES OGSÅ: Tesla tilbakekaller 1,85 millioner biler med kritisk feil
Taket, som Audi fortsatt annonserer på sin egen nettside, ble gitt så sent som i desember 2022. Men mye har skjedd på halvannet år. Også i Ingolstadt, hvor Audi har hovedkontor.
Faktisk innrømmer Döllner at taket gitt av forgjengeren Markus Duesmann ikke lenger gjelder i det hele tatt. Det kan henge sammen med at elbilene ikke har så mye fart hos bilistene som Audi og mange andre merker trodde.
For Audi betyr dette å se på muligheten for å skrote en hel elbilmodell i tide. Noe som kan bety at merkets fabrikk i Belgia stenger helt. Akkurat nå er det 'bare' stille. Les mer om det her.
– Vi er fleksible. Men du må holde deg til strategien din, for en modellsyklus er syv år. I 2027-28 vil vi ha det høyeste antallet modeller noensinne. Nesten dobbelt så mange som vi har nå, sier Gernot Döllner til Top Gear.
Selv om det ikke er et år på det lenger, er Döllner fast på at merket han leder kun vil bygge elbiler på lang sikt.
– Lovverket sier nå at bilen skal være lokalt utslippsfri, og selv e-drivstoff hjelper ikke fordi den er produsert lokalt utslippsfri.
– Hvis vi som menneskehet tror vi trenger en endring i CO2 – og bare ser på været, må vi endre – den eneste veien videre er batteridrevne biler. Parisavtalen sier at vi skal oppnå CO2-nøytralitet innen 2050, sier direktøren.
Audi er langt fra det første bilmerket som kaster bort uttalelser om kun å bygge elbiler. Tidligere har både Mercedes, Ford, Genesis, Volkswagen, Cadillac og Jeep bremset tilsvarende tak.
Andre bilmerker, som Renault, har direkte bedt EU-kommisjonen revurdere forbudet mot forbrenningsmotorer i nye biler fra 2035. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her