Hvis elbileiere mener at vinterkulden tar mest rekkevidde ut av batteriet, bรธr de frykte sommervarmen enda mer, viser ny forskning.
En undersรธkelse fra dataselskapet Reccurrent har kommet frem til noe som nok overrasker mange elbileiere. Batteripakkene i bilene deres lider av sommervarmen.
Faktisk lider batteripakkene sรฅ mye at rekkevidden forsvinner raskere i plussgrader enn i de kaldere vintermรฅnedene.
Det viser data fra totalt 7.500 biler, hvis kjรธrelengde, forbruk og rekkevidde var inkludert i undersรธkelsen.
Rekkevidden som bilistene fรฅr beskjed om nรฅr de ser pรฅ for eksempel en ny elbil, skapes ut fra kunstig gunstige forhold. Den sรฅkalte WLTP-testen foregรฅr ved konstante 23 grader Celsius.
LES OGSร : Sรฅ mye koster det รฅ tilbakelegge 100 kilometer i elbil
Nรฆr optimale forhold for en batteripakke. Men nรฅr det blir varmere, gรฅr det skikkelig hardt utenfor rekkevidde. Dette er fordi batteripakkene, i likhet med mennesker, har det vanskelig i massiv varme.
Battericellene kan rett og slett ta livet av seg hvis det blir for varmt. Derfor bruker bilmerkene ogsรฅ formuer pรฅ temperaturkontroll av batteripakker. Det samme gjรธr ladeoperatรธrene.
Noen Tesla-eiere prรธver imidlertid รฅ รธdelegge ladestasjonene med et nytt, viralt "triks". Les mer om det her.
Tilbake til Reccurrents siste undersรธkelse er det faktisk ikke sรฅ overraskende at varmenivรฅene tรฆrer pรฅ batteripakkenes evne.
Bilmerkene har installert sikkerhetsmekanismer i elbiler for รฅ beskytte mot overoppheting. Og det er denne typen avkarbonisering som virkelig koster rekkevidden.
Jo varmere det blir, jo mer energi mรฅ det ogsรฅ brukes til รฅ kjรธle ned hytta til en behagelig temperatur for bilens passasjerer. Og pรฅ denne mรฅten starter en ond sirkel sin egen opptakt.
Allerede ved 27 grader celsius, som ellers ikke er en urimelig hรธy temperatur under en dansk sommer, mรฅ bilistene regne med at elbilene mister 2,8 prosent av rekkevidden.
Og det blir bare verre herfra. Ved 32 grader, som lett kan vรฆre lenger nede i Sรธr-Europa, mister batteripakkene 5 prosent av rekkevidden. Og ved 38 grader er det hele 31 prosent mindre รฅ finne i batteripakkene.
ร holde bilen kjรธlig mens den stรฅr parkert eller for eksempel av hensyn til kjรฆledyr, spiser ogsรฅ opp betydelige deler av rekkevidden.