Hvis elbileiere mener at vinterkulden tar mest rekkevidde ut av batteriet, bør de frykte sommervarmen enda mer, viser ny forskning.
En undersøkelse fra dataselskapet Reccurrent har kommet frem til noe som nok overrasker mange elbileiere. Batteripakkene i bilene deres lider av sommervarmen.
Faktisk lider batteripakkene så mye at rekkevidden forsvinner raskere i plussgrader enn i de kaldere vintermånedene.
Det viser data fra totalt 7.500 biler, hvis kjørelengde, forbruk og rekkevidde var inkludert i undersøkelsen.
Rekkevidden som bilistene får beskjed om når de ser på for eksempel en ny elbil, skapes ut fra kunstig gunstige forhold. Den såkalte WLTP-testen foregår ved konstante 23 grader Celsius.
LES OGSÅ: Så mye koster det å tilbakelegge 100 kilometer i elbil
Nær optimale forhold for en batteripakke. Men når det blir varmere, går det skikkelig hardt utenfor rekkevidde. Dette er fordi batteripakkene, i likhet med mennesker, har det vanskelig i massiv varme.
Battericellene kan rett og slett ta livet av seg hvis det blir for varmt. Derfor bruker bilmerkene også formuer på temperaturkontroll av batteripakker. Det samme gjør ladeoperatørene.
Noen Tesla-eiere prøver imidlertid å ødelegge ladestasjonene med et nytt, viralt "triks". Les mer om det her.
Tilbake til Reccurrents siste undersøkelse er det faktisk ikke så overraskende at varmenivåene tærer på batteripakkenes evne.
Bilmerkene har installert sikkerhetsmekanismer i elbiler for å beskytte mot overoppheting. Og det er denne typen avkarbonisering som virkelig koster rekkevidden.
Jo varmere det blir, jo mer energi må det også brukes til å kjøle ned hytta til en behagelig temperatur for bilens passasjerer. Og på denne måten starter en ond sirkel sin egen opptakt.
Allerede ved 27 grader celsius, som ellers ikke er en urimelig høy temperatur under en dansk sommer, må bilistene regne med at elbilene mister 2,8 prosent av rekkevidden.
Og det blir bare verre herfra. Ved 32 grader, som lett kan være lenger nede i Sør-Europa, mister batteripakkene 5 prosent av rekkevidden. Og ved 38 grader er det hele 31 prosent mindre å finne i batteripakkene.
Å holde bilen kjølig mens den står parkert eller for eksempel av hensyn til kjæledyr, spiser også opp betydelige deler av rekkevidden.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!