I Sรธr-Koreas hovedstad Seoul har myndighetene nรฅ forbudt elbileiere รฅ lade mer enn 80 prosent pรฅ offentlige ladestasjoner.
Det handler om รฅ gjรธre de offentlige ladepunktene tilgjengelige for flere, nรฅr myndighetene i Sรธr-Koreas hovedstad, Seoul, forbyr lading til mer enn 80 prosent ved offentlige ladestasjoner.
Forbudet trer i kraft 1. september. Alle offentlige ladepunkter skal nรฅ kodes for automatisk รฅ slรฅ seg av nรฅr det er 80 prosent strรธm pรฅ den enkelte elbils batteri.
Dette skriver avisen The Korea Herald .
Senere utvides forbudet til ogsรฅ รฅ gjelde privateide lynladepunkter som er satt opp pรฅ parkeringsplasser i byen.
LES OGSร : Verdens stรธrste produsent av sidespeil er konkurs
Myndighetene i Seoul fรธlger dermed et eksempel fra en ladeoperatรธr i den amerikanske delstaten California. Her har en ladeoperatรธr innfรธrt en ladegrense pรฅ 85 prosent strรธm pรฅ prรธvebasis.
Og i California er mรฅlet at flere skal fรฅ tilgang til ladestasjonene som er tilgjengelige. Og gjerne raskere enn tilfellet har vรฆrt.
Tilbake i Seoul kom forbudet mot รฅ lade elbiler like ved at en elektrisk Mercedes eksploderte i et parkeringshus og sendte 21 personer – inkludert 7 barn – til sykehus.
Ulykken har nรฅ fรฅtt en politiker til รฅ foreslรฅ at elbiler skal forbys i parkeringshus. Forslaget har allerede mye stรธtte. Les mer om saken her .
Hjemme er det ennรฅ ikke stemning for รฅ begrense lademulighetene i offentlige rom. Selv ikke om de siste salgstallene viser at elbilene blomstrer. Med statsstรธtte stรฅr elbiler nรฅ for over halvparten av nybilsalget i Danmark.
Andre steder har den kollapset direkte. Siden den tyske regjeringen fjernet all offentlig stรธtte til elbiler med umiddelbar virkning i desember 2023, har salget bare stupt. Nรฅ for 7. mรฅned pรฅ rad.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!