Lau Mikkelsen, markedsdirektør i taxi- og ladeselskapet Viggo, forteller at selskapet bestilte 300 nye Fisker Oceans. Det ble bare en.
Det danske taxi- og ladeselskapet Viggo bestilte 300 Fisker Oceans i 2020. Den gang skrøt begge selskapene av avtalen i ulike pressemeldinger.
4 år senere, Fisker Inc. klar til å gå konkurs, og Viggo har kun fått levert én bil. Det sier taxiselskapets markedsdirektør Lau Mikkelsen til magasinet Motor .
Overfor media har imidlertid ikke direktøren særlig lyst til å utdype avtalen med Fisker. Men han understreker at det danske selskapet ikke har noe økonomisk forhold til Fisker.
Ellers er det nok folk og bedrifter som har. Ved en domstol i Østerrike, hvor Fisker hadde et datterselskap og ellers fikk bygge biler, er det reist et ruvende milliardkrav mot bilmerket.
LES OGSÅ: Verdens største produsent av sidespeil er konkurs
– Det ble gjort en ny avtale om ti Fisker Ultras for Viggo, men dette ble aldri realisert av åpenbare årsaker, skriver Lau Mikkelsen til Motor magazine.
Ifølge opplysninger fra nyhetsbyrået Reuters klarte Fisker i 2023 å produsere 10.000 biler ved fabrikken i Østerrike. Under halvparten av disse ble imidlertid solgt og levert til kunder.
Flere tusen av bilene er imidlertid solgt til noe nær skrappris til et amerikansk leasingselskap. Av avtalen, som er godkjent av det amerikanske rettssystemet, fremgår det at leasingselskapet fremover må holde kontakt med en amerikansk sammenslutning av Fisker Ocean-eiere.
Men det betyr ikke at leasingselskapet vil rulle ut eventuelle fremtidige oppdateringer av elbilene til andre enn dem selv. Les mer om det her .
I mellomtiden har prisen på Fisker Ocean bare fortsatt å rasle ned. En amerikaner kunne nylig fortelle at han har kjøpt et splitter nytt Ocean med bare 500 kilometer på kilometertelleren for tilsvarende 70.000 kroner.
Hjemme og i de andre nordiske landene er eierne generelt prisgitt deres nåde. Blå. fordi flere forsikringsselskaper nå varsler at de ikke vil forsikre flere nye kunder med Fiskers biler.
Fisker Inc. er så langt fra det eneste bilmerket – eller for den saks skyld selskapet i bilbransjen – som er i trøbbel. Et av bilmerkene som ellers drømte om å komme til Danmark, måtte forrige uke melde at det er gått tom for penger.
Det måtte imidlertid gå et helt år fra produksjonen stoppet til man måtte begjære seg konkurs. Les mer om det her .
BBS og Recaro, andre virkelig store navn i bilbransjen, er også på vei mot konkurs. For BBS blir det femte gang i selskapets historie.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!