I motsetning til dieselmotoren skal ikke bensinbilen graves ned hos Volvo forelรธpig. Merket bekrefter nรฅ at det presenterer en ny XC90 med bensinmotor.
Den skal bygges sammen med den elektriske EX90. Det er til og med indikasjoner pรฅ at den neste XC90 vil vรฆre til forveksling lik sin elektriske sรธsken.
For Volvo er ikke klar til รฅ kaste den populรฆre โ og virkelig store โ bensinbilen ennรฅ.
Den betydelig ansiktslรธftede XC90 Volvo baserer trolig pรฅ teknologien i plattformen SPA1, som merket har brukt siden 2014.
Det er imidlertid ikke mye som Volvo ennรฅ vil si om den 'nye' XC90, annet enn รฅ avduke den pรฅ et arrangement merket kaller '90/90 day' 4. september.
LES OGSร : Svรฆrt sjeldne Volkswagen-modeller funnet i forlatt gruve
Det skriver Volvo i en pressemelding .
Etter sigende fรฅr den oppfriskede SUV-en skarpere linjer, ny foran og bak. Thors Hammer, som Volvo kaller sine bilers frontlykter, blir ogsรฅ gjort mer "moderne" รฅ se pรฅ.
Frem til og etter 4. september i รฅr kan imidlertid interesserte Volvo-kunder bare hรฅpe at den ansiktslรธftede XC90 ikke er plaget av de samme problemene merket har med sine elbiler.
Den nye EX90, det vil si den elektriske versjonen av toppmodellen, er sรฅ plaget av problemer at det vil koste merket milliarder av kroner รฅ fikse dem. I tillegg leveres ikke bilene med en rekke av de ellers lovede funksjonene.
Den langt mindre โ og overraskende populรฆre i Danmark โ EX30 er ogsรฅ full av feil. Sรฅ mange feil faktisk at noen kunder har krevd pengene tilbake. Som de fikk.
Mye tyder ogsรฅ pรฅ at Volvo ikke har fullt sรฅ travelt med รฅ kvitte seg med forbrenningsmotoren som merket sรฅ langt har antydet.
Og hvis det er tilfelle, vil det neppe overraske noen. For konkurrenter i kรธ trekker lignende tak kun pรฅ รฅ bygge elbiler i landet. Senest har Audi annonsert at du tross alt ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren i 2033.
Hos Mercedes og Volkswagen er det satt av flere hundre milliarder kroner fra bassenger som ellers ville blitt brukt til elbiler, til utvikling av hybridbiler.