Disse bilmerkene står ved de største bodene i EU

Et stort antall bilmerker klarer allerede ikke å leve opp til grensene for hva modellprogrammene deres slipper ut av CO2. Det betyr store boder fra EU.

Neste år innfører EU enda strengere utslippskrav for bilindustrien. Og dersom bilmerkene ikke lever opp til dem, settes det umiddelbart opp store boder.

Volkswagen og BMW er noen av bilmerkene som allerede har klaget høylytt over utsiktene til bodene. De ønsker å få lov til å skru på mer. Les mer om det her .

Men slik det ser ut nå, står Volkswagen og BMW overfor store boder fordi de slipper ut for mye. Det viser en rapport fra analyseselskapet Dataforce, som Automotive News har sett.

For Volkswagen er det et trøkk at søstermerkene i konsernet har for få elbiler i bilparken og dermed på papiret slipper ut for mye CO2.

LES OGSÅ: Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen

I 2025 er den nye gjennomsnittlige CO2-grensen pr kilometer for bilmerkenes modellprogrammer 93,6 gram. Akkurat nå er den 116 gram.

Ford har også alvorlige problemer med å komme under utslippsgrensene. Faktisk er Ford det bilmerket som for tiden er på den største standen på EUs side.

Og boden kan bli enda større. Fordi Ford har denne uken annonsert at merket skroter utviklingen av en elbil, som allerede er forsinket. I tillegg vil merket bruke mindre penger på elbiler generelt. Ford dropper også ideen om å selge kun elbiler i EU innen 2030.

Det er imidlertid en liten redningsplanke for de strenge bilprodusentene. Sammen kan de danne såkalte «utslippsbassenger» og deretter kjøpe dem av hverandre på kryss og tvers. Det er disse bassengene som i mange år har anskaffet bl.a. Tesla milliardinntekter hvert år.

Hos Renault har ledelsen direkte oppfordret EU til å utsette de strengere utslippskravene fordi elbilsalget henger etter. Faktisk er det bl.a. i Tyskland kollapset direkte for 7. måned på rad.

Motsatt vil investeringer i plug-in hybrider, som bl.a Volkswagen og Ford satser på tilbakeslag. Strengere krav til ladbare hybriders forbrukstall er satt for å gjøre biltypen mye dyrere allerede i 2027. Les mer om det her .

Disse bilmerkene står – i kronologisk rekkefølge – for de største CO2-bodene fra nyttår:
Ford
Volkswagen-konsernet
Renualt-Nissan-alliansen
Stellantis-gruppen
Hyundai
Mercedes
BMW
Toyota
Geely-gruppen – inkludert Volvo og Polestar
Kilde: Dataforce



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...