Et stort antall bilmerker klarer allerede ikke å leve opp til grensene for hva modellprogrammene deres slipper ut av CO2. Det betyr store boder fra EU.
Neste år innfører EU enda strengere utslippskrav for bilindustrien. Og dersom bilmerkene ikke lever opp til dem, settes det umiddelbart opp store boder.
Volkswagen og BMW er noen av bilmerkene som allerede har klaget høylytt over utsiktene til bodene. De ønsker å få lov til å skru på mer. Les mer om det her .
Men slik det ser ut nå, står Volkswagen og BMW overfor store boder fordi de slipper ut for mye. Det viser en rapport fra analyseselskapet Dataforce, som Automotive News har sett.
For Volkswagen er det et trøkk at søstermerkene i konsernet har for få elbiler i bilparken og dermed på papiret slipper ut for mye CO2.
LES OGSÅ: Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen
I 2025 er den nye gjennomsnittlige CO2-grensen pr kilometer for bilmerkenes modellprogrammer 93,6 gram. Akkurat nå er den 116 gram.
Ford har også alvorlige problemer med å komme under utslippsgrensene. Faktisk er Ford det bilmerket som for tiden er på den største standen på EUs side.
Og boden kan bli enda større. Fordi Ford har denne uken annonsert at merket skroter utviklingen av en elbil, som allerede er forsinket. I tillegg vil merket bruke mindre penger på elbiler generelt. Ford dropper også ideen om å selge kun elbiler i EU innen 2030.
Det er imidlertid en liten redningsplanke for de strenge bilprodusentene. Sammen kan de danne såkalte «utslippsbassenger» og deretter kjøpe dem av hverandre på kryss og tvers. Det er disse bassengene som i mange år har anskaffet bl.a. Tesla milliardinntekter hvert år.
Hos Renault har ledelsen direkte oppfordret EU til å utsette de strengere utslippskravene fordi elbilsalget henger etter. Faktisk er det bl.a. i Tyskland kollapset direkte for 7. måned på rad.
Motsatt vil investeringer i plug-in hybrider, som bl.a Volkswagen og Ford satser på tilbakeslag. Strengere krav til ladbare hybriders forbrukstall er satt for å gjøre biltypen mye dyrere allerede i 2027. Les mer om det her .
Disse bilmerkene står – i kronologisk rekkefølge – for de største CO2-bodene fra nyttår:
Ford
Volkswagen-konsernet
Renualt-Nissan-alliansen
Stellantis-gruppen
Hyundai
Mercedes
BMW
Toyota
Geely-gruppen – inkludert Volvo og Polestar
Kilde: Dataforce