Volvo Cars nye fabrikk for elbiler er truet av mangel pรฅ strรธm. Bare Gรธteborg, hvor fabrikken skal ligge, mangler 70 prosent elektrisitet.
I fremtiden kan Sveriges energiforbruk รธke med effekten fra det neste komplette kjernekraftverket per รฅr. Og det gรฅr utover Volvos nye elbilfabrikk.
Fabrikken, som skal ligge i Torslanda i Gรธteborg kommune, kan bli pรฅvirket av at det rett og slett ikke er nok strรธm. Og det selv om fรธrste spadetak til fabrikken allerede er tatt.
Ifรธlge Gรถteborg Energi er det behov for at energimengden i den eneste svenske kommunen รธker med 70 prosent.
Det skriver Gรธteborg-Posten .
LES OGSร : Hele Formel 1-laget er til salgs, sier verdensmester
I tillegg til fabrikken i Gรธteborg skal Volvo ogsรฅ bygge en batterifabrikk i byen Mariestad. Men det kan bli svรฆrt dyrt for de svenske skattebetalerne รฅ sรธrge for at Volvo har nok strรธm til รฅ bygge elbiler.
โ Det er som nรฅr sikringen gรฅr i maskinene hjemme fordi spenningen er for hรธy. Nรฅr det gjelder strรธmnettet i stor skala, vil du unngรฅ det.
โ Det er veldig dyrt og tidkrevende รฅ bytte ut transformatorstasjoner, sier Lars Edstrรถm ved Gรถteborg Energi Nรคt, til avisen.
Volvo mener vindenergi โ i hvert fall pรฅ kort sikt โ kan dekke behovet for strรธm ved den nye fabrikken i Gรธteborg.
โ Nรฅr det gjelder ulike energikilder, er det viktigste for oss at de kan levere fossilfri strรธm โ nรฅr vi trenger det og til en konkurransedyktig pris.
For รธyeblikket er vindkraft den eneste typen elektrisitet som kan generere nok energi til รฅ dekke vรฅre behov frem til 2030, skriver Pรคr Arvidsson, ansvarlig for forretnings- og energistrategi i Volvo Cars, til avisen.
Volvo har imidlertid andre og minst like presserende problemer enn bare en fabrikk uten nok strรธm. De fรธrste testene av merkets nye elektriske flaggskip, EX90, avslรธrer en bil som er full av feil. Les mer om det her .