Minst 36 mennesker er døde i det som med rette kan kalles verdens største bilskandale. Bare i USA har de defekte kollisjonsputene kostet 28 mennesker livet.
Japanske Takata gikk konkurs i verdens største bilskandale. Men millioner av defekte kollisjonsputer som smuldrer fra innsiden er fortsatt et dødelig problem.
Et problem som nå har krevd sitt 28. offer bare i USA. På verdensbasis har minst 36 mennesker mistet livet i ulykker som kan relateres til de defekte kollisjonsputene.
Dette er skrevet av USA Today .
Også denne gangen er det en Honda-eier som har mistet livet. Dette opplyser amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter.
LES OGSÅ: Volvo EX90 er full av feil – må startes med laptop
Ulykken skjedde helt tilbake i 2018. Men det er først nå det endelig er slått fast at dødsulykken skjedde på grunn av den farlige kollisjonsputen.
Tidligere har Honda i USA sagt at den i et annet tilfelle i årevis forsøkte å informere en annen sjåfør om de farlige kollisjonsputene. Det skjedde imidlertid ikke, for en ulykke kostet personen livet.
Totalt har 20 av de 28 kjente dødsulykkene skjedd i Honda-modeller. Imidlertid kunngjør merket at det for tiden har erstattet 16,9 millioner Takata-kollisjonsputer. Det tilsvarer 95 prosent av de defekte kollisjonsputene som Honda kjenner til.
Takata-skandalen er imidlertid et mareritt for langt flere bilmerker. Så sent som i juli i år måtte BMW tilbakekalle over 400.000 biler med den fatale feilen. Les mer om det her.
De livsfarlige kollisjonsputene er også et problem hjemme. Nissan i Danmark er en av importørene som fortsatt informerer sine kunder om at det kan være fatale feil på bilene. Men BMW har også tilbakekalt flere biler i Danmark. Det gjør Honda også.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!