Elbilene mister sin praktiske nytteverdi på den måten. Men de såkalte LFP-batteriene gjør det best ved et nivå på 25 prosent strøm, sier forskere.
Det er en klar sammenheng mellom selve ladenivået og hvor raskt kapasiteten til et såkalt jernfosfatbatteri (LFP-batterier, red.) synker.
Det skriver forskeren Eniko S. Zsoldos i Journal of The Electrochemical Society .
Konkret skriver forskeren at LFP-batteriene blir skadet hvis de blir stående for lenge med for mye strøm på seg.
I stedet er det ideelle strømnivået i LFP-batteriene mellom 0 og 25 prosent strøm. Men da, som forskeren også erkjenner, mister elbilen sin praktiske nytteverdi.
LES OGSÅ: Disse syklistene forårsaker flere ulykker på Danmarks veier
Av samme grunn råder Eniko S. Zsoldo bilister som eier elbiler med LFP-batterier til å ikke lade batteriene til mer enn 80 prosent strøm. Selv om en 100 prosent belastning faktisk kan fungere.
Et fulladet LFP-batteri er imidlertid en god idé innimellom, for eksempel i forbindelse med lengre reiser. Hvis biler skal stå lenge, er det lurt å holde spenningen på batteriet under 25 prosent for å unngå skader.
Utsiktene til å måtte forholde seg til en bil hvis rekkevidde aldri vil være høyere enn en fjerdedel av det offisielle tallet, appellerer neppe mange. Allerede neste år kan det imidlertid være en redning på vei for bilistene.
Et billig kinesisk merke har lovet å sende de såkalte solid state-batteriene, som blant annet Toyota har snakket om i årevis, på gaten allerede i 2025. Omvendt mener et merke som Nissan at det kan gjøres i 2028. Les mer om dette.
På den annen side mener BMW at elbiler med kabel langt fra er den optimale løsningen. Derfor får du nå Toyotas hjelp til å sende en hydrogenbil ut på gaten. Dette skal etter planen også skje i 2028.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!