Elbilene mister sin praktiske nytteverdi pรฅ den mรฅten. Men de sรฅkalte LFP-batteriene gjรธr det best ved et nivรฅ pรฅ 25 prosent strรธm, sier forskere.
Det er en klar sammenheng mellom selve ladenivรฅet og hvor raskt kapasiteten til et sรฅkalt jernfosfatbatteri (LFP-batterier, red.) synker.
Det skriver forskeren Eniko S. Zsoldos i Journal of The Electrochemical Society .
Konkret skriver forskeren at LFP-batteriene blir skadet hvis de blir stรฅende for lenge med for mye strรธm pรฅ seg.
I stedet er det ideelle strรธmnivรฅet i LFP-batteriene mellom 0 og 25 prosent strรธm. Men da, som forskeren ogsรฅ erkjenner, mister elbilen sin praktiske nytteverdi.
LES OGSร : Disse syklistene forรฅrsaker flere ulykker pรฅ Danmarks veier
Av samme grunn rรฅder Eniko S. Zsoldo bilister som eier elbiler med LFP-batterier til รฅ ikke lade batteriene til mer enn 80 prosent strรธm. Selv om en 100 prosent belastning faktisk kan fungere.
Et fulladet LFP-batteri er imidlertid en god idรฉ innimellom, for eksempel i forbindelse med lengre reiser. Hvis biler skal stรฅ lenge, er det lurt รฅ holde spenningen pรฅ batteriet under 25 prosent for รฅ unngรฅ skader.
Utsiktene til รฅ mรฅtte forholde seg til en bil hvis rekkevidde aldri vil vรฆre hรธyere enn en fjerdedel av det offisielle tallet, appellerer neppe mange. Allerede neste รฅr kan det imidlertid vรฆre en redning pรฅ vei for bilistene.
Et billig kinesisk merke har lovet รฅ sende de sรฅkalte solid state-batteriene, som blant annet Toyota har snakket om i รฅrevis, pรฅ gaten allerede i 2025. Omvendt mener et merke som Nissan at det kan gjรธres i 2028. Les mer om dette.
Pรฅ den annen side mener BMW at elbiler med kabel langt fra er den optimale lรธsningen. Derfor fรฅr du nรฅ Toyotas hjelp til รฅ sende en hydrogenbil ut pรฅ gaten. Dette skal etter planen ogsรฅ skje i 2028.