Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre. Snart er det ingen igjen, hevder en ny undersøkelse gjort blant 3200 bilister.
Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre, og snart er det ikke flere unnskyldninger for å velge elbil.
Dette hevder analysefirmaet Kantar Media å ha kommet frem til i en studie bestilt av svenske Circle K. Undersøkelsen er nå gjentatt 3 år på rad.
Panelet har i år bestått av 3.121 personer mellom 18 og 79 år, som alle skulle svare på spørsmål om hvordan de ser på elbiler.
For to år siden svarte 55 prosent av de spurte bilistene at antall ladepunkter hindret dem i å kjøpe elbil. I mellomtiden har imidlertid antallet ladepunkter økt.
LES OGSÅ: Løsningen fungerte ikke – Jaguars elbiler brenner fortsatt opp
I 2023 svarte 44 prosent at antall ladepunkter fortsatt var et problem. I år er tallet nede i 19 prosent.
– Det er veldig artig at selv de som ikke kjøper elbiler ennå ser ut til å se hvor raskt utvidelsen av offentlig lading langs veien går.
– Det meste av ladingen foregår hjemme, men for den lange reisen er det selvsagt nødvendig med lading på farten, sier Jenni Alterling, senior e-mobility manager i Circle K i Sverige.
En annen ting som elbiler har mot seg er prisen. Men også her har i hvert fall svenskenes motstand avtatt. I 2022 sa 65 prosent at prisen på elbiler er for høy. Året etter falt antallet personer som har det vanskelig med prisen på elbiler til 58 prosent. Og i dag er den nede i 28 prosent.
Påvirkningen av minusgrader på elbilens ytelse er en tredje faktor som også kan holde sjåfører unna elbiler. Men blant svenske sjåfører er det nå 'bare' én prosent som bruker minusgrader som et motargument mot elbiler.
– Jeg tror forklaringen er at vi både har hevet kunnskapsnivået og aksepten for elbiler i samfunnet som helhet, sier Jenni Alterling.
Circle K i Sverige kan imidlertid ikke benekte at salget av elbiler henger etter. Selv i Sverige har antallet nye elbiler falt betydelig. Bare i august måned falt antallet påmeldinger med 31 prosent.
Dette er imidlertid ingenting sammenlignet med situasjonen i Europas største marked for både nye og brukte biler. August måned markerte den 8. måneden på rad hvor salget av nye elbiler kollapset. Trenden har fått regjeringene i begge land til å love å gjeninnføre statlige subsidier til elbiler. Men bare delvis og ikke for alle.
Bilfabrikkene er også generelt opptatt med å løsne tak for kun å produsere elbiler. Senest har Volvo annonsert at det ikke lar seg gjøre uansett. Men også Audi, Mercedes og Ford har droppet ideen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!