Argumentene mot elbiler blir færre, hevder forskning

Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre. Snart er det ingen igjen, hevder en ny undersøkelse gjort blant 3200 bilister.

Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre, og snart er det ikke flere unnskyldninger for å velge elbil.

Dette hevder analysefirmaet Kantar Media å ha kommet frem til i en studie bestilt av svenske Circle K. Undersøkelsen er nå gjentatt 3 år på rad.

Panelet har i år bestått av 3.121 personer mellom 18 og 79 år, som alle skulle svare på spørsmål om hvordan de ser på elbiler.

For to år siden svarte 55 prosent av de spurte bilistene at antall ladepunkter hindret dem i å kjøpe elbil. I mellomtiden har imidlertid antallet ladepunkter økt.

LES OGSÅ: Løsningen fungerte ikke – Jaguars elbiler brenner fortsatt opp

I 2023 svarte 44 prosent at antall ladepunkter fortsatt var et problem. I år er tallet nede i 19 prosent.

– Det er veldig artig at selv de som ikke kjøper elbiler ennå ser ut til å se hvor raskt utvidelsen av offentlig lading langs veien går.

– Det meste av ladingen foregår hjemme, men for den lange reisen er det selvsagt nødvendig med lading på farten, sier Jenni Alterling, senior e-mobility manager i Circle K i Sverige.

En annen ting som elbiler har mot seg er prisen. Men også her har i hvert fall svenskenes motstand avtatt. I 2022 sa 65 prosent at prisen på elbiler er for høy. Året etter falt antallet personer som har det vanskelig med prisen på elbiler til 58 prosent. Og i dag er den nede i 28 prosent.

Påvirkningen av minusgrader på elbilens ytelse er en tredje faktor som også kan holde sjåfører unna elbiler. Men blant svenske sjåfører er det nå 'bare' én prosent som bruker minusgrader som et motargument mot elbiler.

– Jeg tror forklaringen er at vi både har hevet kunnskapsnivået og aksepten for elbiler i samfunnet som helhet, sier Jenni Alterling.

Circle K i Sverige kan imidlertid ikke benekte at salget av elbiler henger etter. Selv i Sverige har antallet nye elbiler falt betydelig. Bare i august måned falt antallet påmeldinger med 31 prosent.

Dette er imidlertid ingenting sammenlignet med situasjonen i Europas største marked for både nye og brukte biler. August måned markerte den 8. måneden på rad hvor salget av nye elbiler kollapset. Trenden har fått regjeringene i begge land til å love å gjeninnføre statlige subsidier til elbiler. Men bare delvis og ikke for alle.

Bilfabrikkene er også generelt opptatt med å løsne tak for kun å produsere elbiler. Senest har Volvo annonsert at det ikke lar seg gjøre uansett. Men også Audi, Mercedes og Ford har droppet ideen.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...