Sammen med selskapet Factorial har Mercedes utviklet en ny solid state-batteripakke som lover å utvide rekkevidden til elbiler med opptil 80 prosent.
Bilmerker har i årevis skriket at de såkalte solid state-batteriene er rett rundt hjørnet. Nå kan Mercedes være et skritt nærmere å gjøre noe med det.
Sammen med det amerikanske selskapet Factorial har bilmerket tilsynelatende utviklet en solid state-batteripakke som kan utvide rekkevidden til elbiler med opptil 80 prosent.
Faktisk er Factorial så trygg at den har lang sikt at batteripakken vil kunne bygges med biler før slutten av dette tiåret.
Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .
LES OGSÅ: Bensinbileiere kan svært lite om elbiler, opplyser klimakonsernet
Mercedes' tekniske direktør Markus Schaefer kaller i en uttalelse til nyhetsbyrået utviklingen av solid state-batterier for en hjørnestein i bilmerkets utvikling av elbiler.
Samtidig mener Schaefer at det med de nye batteriene vil være mulig å øke energitettheten med 40 prosent sammenlignet med batteriene i dagens elbiler fra Mercedes.
Dessuten er batteripakken lettere enn noen Mercedes for øyeblikket. Dette, sier teknisk direktør, vil gjøre bilmerket i stand til å bygge karosseri til fremtidens elbiler av stål fremfor mye dyrere aluminium.
Når bilmerker prøver å snakke opp solid state-batterier er det av flere grunner. Men hovedårsaken er teknologiens påståtte mye større effektivitet og billigere produksjon. Det vil si sammenlignet med litium-ion-teknologien, som for tiden er den desidert mest utbredte i elbiler.
Det kan imidlertid hende at Mercedes allerede må se seg overgått av konkurransen. Kinesiske MG har lovet å sende de første bilene med solid state-batterier på gaten allerede neste år.
Omvendt mener også et merke som Nissan at batteriteknologien kan brukes i vanlige personbiler fra 2028.
LES OGSÅ: Bensinbileiere kan svært lite om elbiler, opplyser klimakonsernet