Verden har lenge sett misunnelig på bloggere og deres tilsynelatende frie tøyler. Men hvordan vil arbeidssituasjonen deres se ut i 2025, med kunstig intelligens som i økende grad brukes til å inspirere og påvirke oss – både bevisst og ubevisst?
Er det på tide at bloggere bare lener seg tilbake og spiller brucebet mens besøkende sjekker inn på bloggen og pengene kommer inn på kontoen? Vi satte oss fore å undersøke dette! Mange bloggere er nok litt nervøse, og frykter at kunstig intelligens skal ta over plassen deres på bloggsidene. Og selv om det selvsagt er en risiko ved dette, er det et par ting du bør være klar over – og som kan gi deg trygghet.
Forespørsel om personlig innhold
Flere og flere er kritiske til innhold generert av AI – eller i det minste gir de uttrykk for det – og dette kan være et av bloggernes største salgsargumenter; nemlig at mennesker er mottakerne av meldingen, og de foretrekker innhold skrevet av maskiner. Og det er veldig positivt for bloggere.
Dessverre viser det seg at selv om vi mennesker kan hevde å foretrekke innhold skrevet av mennesker, kan vi i de aller fleste tilfeller faktisk ikke vurdere om innhold er skrevet av AI. Så dette er en fjær i hatten for maskinen – og ikke for menneskene. Men det kan selvsagt fortsatt utnyttes av bloggere – for en av måtene du kan øke trafikken din på er ved å markedsføre deg selv som 100 % menneskelig, men samtidig bruke AI til å generere volum i innholdet ditt – en strategi som for eksempel mange oversettelsesbyråer allerede bruker.
Mer og mer hyppig innhold
En av de største fordelene med kunstig intelligens er selvsagt at man kan generere mye innhold, veldig raskt. Vi har sikkert alle sett eksemplene på hele bøker – både e-bøker og fysiske bøker – som er 100 % skrevet av AI, og deretter solgt på plattformer som Amazon, noe som har brakt «forfatterne» tusenvis av kroner. Og dette er et av de største problemene med AI, som i prinsippet kan være en bombe for hele bloggbransjen som helhet.
Det er en risiko for at markedet rett og slett blir oversvømmet av innhold, og når vi kan konkludere med at vi mennesker ikke kan skille AI fra menneskelige artikler, står vi igjen uten noen sjanse til å faktisk belønne – eller velge – menneskelig innhold. Det kan imidlertid være en fordel for bloggere som primært jobber innen nisjeområder og -segmenter. Dette er vanligvis områder der AI-en ikke har fått mye grep om innholdet ennå, og derfor har de et «forsprang».
Hvilke typer innhold vil dra mest nytte av kunstig intelligens?
Et av stedene hvor vi ser størst potensial i forhold til kunstig intelligens er i de mer nisjeområdene – spesielt områder hvor det er stort behov for forskning og nøyaktighet. For eksempel er det ikke så viktig at riktig research gjøres for en blogger som skal anbefale et korallrev i Australia . Her trenger det ikke å være så teknisk, så å si, og det går fint å komme med anekdoter. Men hvis du er en blogger som fokuserer på medisin eller helse, er det langt viktigere at du faktisk er i stand til å gjøre research og skrive artikler som er 100 % korrekte og sannferdige.
Og her har du som blogger en stor fordel. Det vil være relativt liten risiko for at feltet blir «fortynnet» av kunstig intelligens fordi folk rett og slett ikke stoler nok på det til å betro forskningen sin til det (ennå). Og dette betyr at dyktige bloggere vil kunne gjøre researchen sin i fred og ro, men til gjengjeld fortsatt få hjelp fra kunstig intelligens når det gjelder å forbedre skrivingen sin.
Uansett hvordan vi vrir på det, er kunstig intelligens kommet for å bli. Og det er fortsatt for tidlig å vurdere hvilke problemer og fordeler vi kan forvente. Men derfor skader det selvsagt ikke å være forberedt. Noe av det vi allerede ser nå, er imidlertid at det er en form for «inflasjon» når det gjelder innhold.
Hvis vi ser på journalistikk for noen år siden, var det viktigere å ha langt innhold med substans, mens det i dag handler mer om å generere så mange overskrifter som mulig. Det viktige her er at vi mennesker tilsynelatende ikke klarer å skille mellom artikler skrevet av kunstig intelligens og våre medmennesker; og det tvinger oss til å se oss selv i øynene og seriøst stille spørsmålet; Betyr det noe?
Spiller det egentlig noen rolle at innholdet vi leser er skrevet av mennesker? I prinsippet er det en fordel for bloggere å fokusere så mye på sin menneskelighet som mulig, nettopp for å differensiere seg fra innhold som er 100 % generert av kunstig intelligens.