Nye tall fra Bilbasen viser at nedgangen for elbiler ikke går så fort lenger. Prisfallet har i hvert fall gått ned.
Tesla slapp en bombe på det danske bilmarkedet da merket begynte drastisk å kutte prisen på nye biler i 2023. Men nå blør ikke brukte elbiler på langt nær så mye.
Det viser de siste tallene fra Bilbasen.
Det sier markedsanalytiker Jan Lang til Motormagasinet.
– Dette er det minste prisfallet på brukte elbiler på fem måneder, sier analytikeren.
Ifølge Jan Lang har 2025 så langt vært preget av mindre prisfall på brukte elbiler. Men brukte diesel- og bensinbiler er heller ikke fritatt for prisavslag.
Ifølge analytikeren er det kun elbiler som er på topp tre når man ser på hvor 'raskt' bilene selges. En MG EHS blir stående på plattformen i 23 dager. Mens søsterbilen MG ZS ble solgt etter 27 dager. Nøyaktig like lang tid det tar å selge en brukt BYD Atto 3.
Skoda Enyaq er faktisk en bil danskene elsker. Spesielt som brukt. Faktisk har ingen av brukerne på plattformen søkt så mange ganger etter samme bilmodell.
Totalt ble det foretatt 264.564 søk etter en Skoda Enyaq i løpet av januar måned. At elbilene ikke lenger stuper i verdi i samme tempo betyr ikke at eierne kan holde på pengene sine.
Fordi verditapet fortsatt er raskt. Boosted meldte denne uken at sjåfører som kjøpte en ny Tesla for 3 år siden bør forvente å betale 4600 kroner hver måned.
Motsatt taper en bensinbil som Toyota Corolla faktisk ingenting. Eller i verste fall bare veldig lite. Les mer om det her .