Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler.
Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz kan bli tvunget til å stanse all produksjon i løpet av sommeren.
Dette skyldes en eskalerende magnetkrise, som spesielt rammer elbiler. Ifølge bransjeeksperter er presset nå så stort at fabrikknedstengninger allerede i juli ikke kan utelukkes.
Bakgrunnen er Kinas beslutning om å begrense eksporten av sjeldne jordmetaller.
Dette har gjort det nesten umulig for produsenter å få tilgang til magnetene som brukes i elektriske motorer og en rekke andre bildeler.
Frank Eckard, direktør i et tysk magnetfirma, beskriver situasjonen som kaotisk:
– Hele bilindustrien er i panikk. De er villige til å betale enhver pris.
Kinesiske eksportkontroller skaper flaskehalser over hele Europa
Kina står for majoriteten av verdens produksjon av metallene som brukes til magneter i elbiler.
I henhold til de nye eksportforskriftene må europeiske produsenter søke om eksporttillatelser. Men tillatelsene blir ofte forsinket.
Ifølge den europeiske leverandørforeningen CLEPA har noen selskaper allerede begynt å stenge ned. Det er rapportert om flere forsyningsforstyrrelser.
CLEPAs generalsekretær Benjamin Krieger sier at han ikke er i tvil om at krisen vil påvirke alle på et tidspunkt.
– Før eller siden vil det påvirke alle.
Flere produsenter prøver å finne alternativer til kinesiske magneter. Men kvaliteten og kapasiteten er ikke tilstrekkelig, og mange steder finnes det ingen alternativer i det hele tatt.
Elbiler hardest rammet av magnetmangel
En gjennomsnittlig elbil bruker omtrent et halvt kilo sjeldne jordmetaller.
Til sammenligning bruker en tradisjonell bensinbil bare halvparten så mye. Dette gjør bilmerker som Tesla, Stellantis-gruppen og Geely-eide Volvo ekstra sårbare.
Magneter finnes ikke bare i motoren. De finnes også i bakspeil, høyttalere og mange andre elektroniske komponenter.
Mangelen kan derfor påvirke både produksjon og vedlikehold av biler over hele Europa.
Produksjonsstans kan påvirke hele bilindustrien
Det er ikke bare elbiler som er i faresonen for å bli rammet.
Hybridbiler og nyere bensinbiler bruker også magneter i viktige deler.
Hvis krisen vedvarer, kan den utvikle seg til en ny versjon av halvlederkrisen, der bilfabrikker sto stille i flere måneder.
Situasjonen minner allerede om perioden under koronapandemien, da mangelen på elektroniske komponenter forårsaket store forsinkelser.
Analytikere mener at effektene av magnetkrisen kan vare i flere år dersom man ikke finner nye leverandører utenfor Kina.
Produksjonen flyttes – men for sakte
Flere land prøver nå å bygge opp sin egen produksjon av sjeldne jordmetaller.
EU har lansert initiativer for å gjøre Europa mindre avhengig av Kina.
Men prosjektene vil ikke bli ferdigstilt på flere år.
I mellomtiden frykter produsentene at de må stenge fabrikker midlertidig for å unngå å bygge biler uten viktige komponenter.
Flere europeiske regjeringer følger utviklingen nøye.
Ifølge Reuters risikerer noen tyske bilfabrikker å bli stengt ned allerede i juli hvis situasjonen ikke endrer seg raskt.
Tidligere mangel på mikrobrikker rammet også elbiler hardt
Magnetkrisen er bare det siste eksemplet på hvordan bilindustrien blir sårbar når globale forsyningskjeder påvirkes.
Under mangelen på halvledere i 2021 og 2022 – den såkalte mikrochipkrisen – sto fabrikkene stille i flere måneder.
Mange produsenter som BMW og Audi måtte kutte ned på produksjonen av elbiler og sende ansatte hjem.
Og produksjonen som holdt fabrikkene i gang, produserte tross alt dårligere biler. Bilmerkene dro rett og slett utstyr ut av bilene for å spare penger på de svært verdifulle mikrobrikkene.
Den nåværende krisen forverres av det faktum at mange, både i og utenfor bilindustrien, mener at avtalene om tilgang til sjeldne jordarter som noen bilmerker har fått, ikke er verdt papiret de er skrevet på. Les mer om det her .
Det er ennå ikke annonsert hvilke bilmerker og -modeller som først vil bli rammet av magnetmangelen, men elbiler og hybrider er mest utsatt.