Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler.

Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz kan bli tvunget til å stanse all produksjon i løpet av sommeren.

Dette skyldes en eskalerende magnetkrise, som spesielt rammer elbiler. Ifølge bransjeeksperter er presset nå så stort at fabrikknedstengninger allerede i juli ikke kan utelukkes.

Bakgrunnen er Kinas beslutning om å begrense eksporten av sjeldne jordmetaller.

Dette har gjort det nesten umulig for produsenter å få tilgang til magnetene som brukes i elektriske motorer og en rekke andre bildeler.

Frank Eckard, direktør i et tysk magnetfirma, beskriver situasjonen som kaotisk:
– Hele bilindustrien er i panikk. De er villige til å betale enhver pris.

Kinesiske eksportkontroller skaper flaskehalser over hele Europa

Kina står for majoriteten av verdens produksjon av metallene som brukes til magneter i elbiler.

I henhold til de nye eksportforskriftene må europeiske produsenter søke om eksporttillatelser. Men tillatelsene blir ofte forsinket.

Ifølge den europeiske leverandørforeningen CLEPA har noen selskaper allerede begynt å stenge ned. Det er rapportert om flere forsyningsforstyrrelser.

CLEPAs generalsekretær Benjamin Krieger sier at han ikke er i tvil om at krisen vil påvirke alle på et tidspunkt.

– Før eller siden vil det påvirke alle.

Flere produsenter prøver å finne alternativer til kinesiske magneter. Men kvaliteten og kapasiteten er ikke tilstrekkelig, og mange steder finnes det ingen alternativer i det hele tatt.

Elbiler hardest rammet av magnetmangel

En gjennomsnittlig elbil bruker omtrent et halvt kilo sjeldne jordmetaller.

Til sammenligning bruker en tradisjonell bensinbil bare halvparten så mye. Dette gjør bilmerker som Tesla, Stellantis-gruppen og Geely-eide Volvo ekstra sårbare.

Magneter finnes ikke bare i motoren. De finnes også i bakspeil, høyttalere og mange andre elektroniske komponenter.

Mangelen kan derfor påvirke både produksjon og vedlikehold av biler over hele Europa.

Produksjonsstans kan påvirke hele bilindustrien

Det er ikke bare elbiler som er i faresonen for å bli rammet.

Hybridbiler og nyere bensinbiler bruker også magneter i viktige deler.

Hvis krisen vedvarer, kan den utvikle seg til en ny versjon av halvlederkrisen, der bilfabrikker sto stille i flere måneder.

Situasjonen minner allerede om perioden under koronapandemien, da mangelen på elektroniske komponenter forårsaket store forsinkelser.

Analytikere mener at effektene av magnetkrisen kan vare i flere år dersom man ikke finner nye leverandører utenfor Kina.

Produksjonen flyttes – men for sakte

Flere land prøver nå å bygge opp sin egen produksjon av sjeldne jordmetaller.

EU har lansert initiativer for å gjøre Europa mindre avhengig av Kina.

Men prosjektene vil ikke bli ferdigstilt på flere år.

I mellomtiden frykter produsentene at de må stenge fabrikker midlertidig for å unngå å bygge biler uten viktige komponenter.

Flere europeiske regjeringer følger utviklingen nøye.

Ifølge Reuters risikerer noen tyske bilfabrikker å bli stengt ned allerede i juli hvis situasjonen ikke endrer seg raskt.

Tidligere mangel på mikrobrikker rammet også elbiler hardt

Magnetkrisen er bare det siste eksemplet på hvordan bilindustrien blir sårbar når globale forsyningskjeder påvirkes.

Under mangelen på halvledere i 2021 og 2022 – den såkalte mikrochipkrisen – sto fabrikkene stille i flere måneder.

Mange produsenter som BMW og Audi måtte kutte ned på produksjonen av elbiler og sende ansatte hjem.

Og produksjonen som holdt fabrikkene i gang, produserte tross alt dårligere biler. Bilmerkene dro rett og slett utstyr ut av bilene for å spare penger på de svært verdifulle mikrobrikkene.

Den nåværende krisen forverres av det faktum at mange, både i og utenfor bilindustrien, mener at avtalene om tilgang til sjeldne jordarter som noen bilmerker har fått, ikke er verdt papiret de er skrevet på. Les mer om det her .

Det er ennå ikke annonsert hvilke bilmerker og -modeller som først vil bli rammet av magnetmangelen, men elbiler og hybrider er mest utsatt.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke bilens berøringsskjerm til enkle ting som navigasjon. Boten er på 10000 kroner. En bot på...