En ny FN-rapport konkluderer ikke overraskende med at risikoen for å gjøre feil bak rattet øker med alderen. Nå får alle nye biler en limiter.
En ny FN-rapport slår fast at sjåfører på 75 år og over har betydelig større risiko for å gjøre feil med pedalene i trafikkork, også kjent som pedalfeil. Nå må bilmerker sette inn flere restriksjoner i nye biler.
Konkret skal alle nye biler utstyres med en rekke restriksjoner i et såkalt ACPE-system. Reglene, som gradvis skal gjelde fra 2025, skal gjøre trafikken tryggere, sier FN.
Men tilbake til problemet som FN peker på i den nye rapporten. Forvirringen mellom pedalene når sjåføren trykker på gasspedalen i stedet for bremsen.
Rapporten påpeker at alder spiller en vesentlig rolle for sannsynligheten for å gjøre slike feil. Som en konsekvens av dette har FN pålagt alle bilprodusenter en rekke nye regler for å redusere risikoen for feil og minimere konsekvensene dersom de oppstår.
Andelen sjåfører på 75 år og over øker. Denne utviklingen ser man spesielt i land som Japan, hvor forbedret levestandard har gjort det mulig for flere eldre å beholde korkortet.
LES OGSÅ: Toyota nekter å gi opp – med tanke på dieselhybrid
Ifølge japansk statistikk forventes andelen 75-åringer med førerkort å øke fra 4 % i 2009 til 9,2 % i 2025. Det samme datagrunnlaget viser at risikoen for pedalsvikt blant førere i denne aldersgruppen kan være opptil åtte ganger høyere enn blant yngre førere.
De aller fleste alvorlige tilfeller av pedalsvikt forekommer i biler med automatgir. Bare i England skjer 7 av 8 slike ulykker i biler med automatgir.
For å motvirke problemet har FN besluttet å stille strengere krav til bilprodusentene. Disse reglene, som trer i kraft gradvis fra 2025, inkluderer innføring av det såkalte ACPE-systemet.
Systemet er designet for å oppdage akselerasjoner forårsaket av "feil" bruk av gasspedalen. Det er imidlertid ikke kjent om systemet kun kan gripe inn i slike tilfeller.
De viktigste nye kravene i ACPE-systemet er:
- Begrensning av utilsiktet akselerasjon : Systemet skal oppdage feil bruk av gasspedalen og kontrollere akselerasjon både forover og i revers dersom det er hindringer i nærheten av korvetten.
- Identifisering av plutselige bevegelser : En rask og dyp aktivering av gasspedalen (over 70 % av pedalvandringen, aktivert med en hastighet på minst 400 % per sekund) bør betraktes som en feil.
- Kontroll ved stillestående : ACPE-systemet må begrense akselerasjonen når toget starter fra stillestående.
- Kollisjonsforebygging : Systemet skal forhindre eller redusere risikoen for kollisjoner med hindringer 1-1,5 meter fra bilen, avhengig av vei- og værforhold og kjøretøyets tilstand.
Pedalforvirring er også et problem hjemme. Tilbake i april i år fløy en Nissan Leaf med en 72 år gammel kvinne gjennom fasaden til Netto på Nyborgvej i Odense. Hun ble imidlertid ikke siktet for noe etter ulykken, som fortsatt etterforskes av myndighetene.
Den eldre kvinnen avviste selv at hun hadde tatt feil på gasspedalen og bremsen da hun fløy gjennom butikkens store glasseksjon.