Her hjemme har bilparken blitt litt eldre. Og i Sverige skrotes rekord få biler akkurat nå. Det er mer penger i å holde bilene i gang.
Her hjemme viser et nytt anslag at den danske bilparken har blitt litt eldre etter kun å ha blitt yngre de siste 20 årene.
Samtidig – på andre siden av Øresund – velger rekord få svensker å få sine ellers eldre biler vraket.
Det skriver Carup basert på tall fra Transportstyrelsen.
Hos Jönköping Bildemontering merker du også at antallet vrakete biler er det laveste i Sverige siden det nye årtusenet startet. Nærmere bestemt, i første halvår av 2024 er 62 437 biler skrotet i Sverige.
LES OGSÅ: Vi ligger minst syv år foran Tesla, sier konkurrent
– Jeg tror at folk selger bilene sine til utlandet i stedet for at kronen er så lav at det har en medvirkende årsak, sier eieren av Jönköping Bildemontering Simon Dahl til media.
Statistikken bekrefter at det er noe i saken. Bare i 2023 økte svensk eksport av eldre personbiler med 39 prosent sammenlignet med året før.
Likevel prøver landets regjering å få flere av de eldre personbilene skrotet. Det skjer bl.a. ved å lokke med en noe høyere skrotpremie. Det vekker imidlertid allerede kritikk. Les mer om det her .
Her hjemme har det imidlertid også kommet tall på hvilke biler danskene kvitter seg med. I hvert fall i stort antall. Utviklingen er kanskje ikke så overraskende.
For det er i stor grad biler fra merker som har vært og fortsetter å være populære som nå havner på opphuggingsplasser rundt om i landet. Les mer om det her .
Noe helt tredje er at salget av nye biler i Norden har det tungt. De siste tallene fra bilimportørene viser at det faktisk bare er i Danmark salget har gått fremover.
De samme tallene viser at Norges nybilsalg er på det laveste nivået på mer enn 30 år. Selv om 92 prosent av de få bilene som tross alt ble solgt, nå kun går på strøm.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!