Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil.

Det var først et mediestunt, så en feiging. Men Audi 5000 CS burde vært skrotet for lenge siden. Så det faktum at det eksisterer i dag er faktisk en feil. Noen vil kalle det en micrael.

Historien forteller at på 1980-tallet hadde Audi en mer enn vanskelig tid i Nord-Amerika. Så for å gi salget et løft, fikk ingeniørene gå amok.

Resultatet ble Audi 5000 CS. Basisbilen er en Audi 100, som på andre siden av Atlanterhavet ble markedsført som Audi 5000. Utover det har de to bilene ikke så mye til felles.

Og likevel. Motoren – en 2,2-liters femsylindret turbo – er den samme. Vel, bortsett fra at Audi-folket brukte motorsportopplevelsen sin til å lokke 650 hestekrefter ut av det.

Dette ifølge auksjonshuset Bonhams .

Resultatet var at i 1986 klarte Audis testfører Bobby Unser, som allerede hadde vunnet Indy 500-løpet tre ganger, å presse bilen til en toppfart på 322 km/t. Det skjedde på Talladega Speedway ovalbane i Alabama.

I etterkant skal Unser ha fortalt Audis folk at bilen var limt til asfalten på grunn av firehjulsdriften. Det tyskerne i dag kaller Quattro.

Etter turen rundt asfalten i Alabama var Audi i hovedsak ferdig med 5000CS. Og som er typisk for prototyper, skulle bilen faktisk skrotes. Det gikk bare ikke sånn.

I stedet havnet bilen i en privat samling, hvor den har blitt tatt godt vare på. Den burde til og med hatt en motoroverhaling, og dermed enda flere hestekrefter, for bare noen år siden.

Oppdraget om et bedre image i USA lykkes aldri for Audi. I hvert fall ikke med Audi 100/5000.

For etter rekordhøy hastighet tok flere eiere av vanlige gatebiler feil. I de fleste tilfeller viste det seg å være eiernes egen feil, fordi de ikke klarte kombinasjonen firehjulsdrift og 'relativt' mye hestekrefter.

Likevel betydde det at Audi gjentatte ganger måtte tilbakekalle bilen. Og det forårsaket riper i en allerede matt maling. Det endrer bare ikke det faktum at 5000CS var og er en rakett. Ovnen med salgsskilt i frontruten.

Bilen skal selges på auksjon i Paris neste uke. Og her forventer Bonhams at den endelige hammerslagsprisen blir et sted mellom 100.000 og 200.000 euro. Det tilsvarer halvannen million kroner dersom bølgene er på sitt høyeste.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...