2. februar, 2025

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil.

Det var først et mediestunt, så en feiging. Men Audi 5000 CS burde vært skrotet for lenge siden. Så det faktum at det eksisterer i dag er faktisk en feil. Noen vil kalle det en micrael.

Historien forteller at på 1980-tallet hadde Audi en mer enn vanskelig tid i Nord-Amerika. Så for å gi salget et løft, fikk ingeniørene gå amok.

Resultatet ble Audi 5000 CS. Basisbilen er en Audi 100, som på andre siden av Atlanterhavet ble markedsført som Audi 5000. Utover det har de to bilene ikke så mye til felles.

Og likevel. Motoren – en 2,2-liters femsylindret turbo – er den samme. Vel, bortsett fra at Audi-folket brukte motorsportopplevelsen sin til å lokke 650 hestekrefter ut av det.

Dette ifølge auksjonshuset Bonhams .

Resultatet var at i 1986 klarte Audis testfører Bobby Unser, som allerede hadde vunnet Indy 500-løpet tre ganger, å presse bilen til en toppfart på 322 km/t. Det skjedde på Talladega Speedway ovalbane i Alabama.

I etterkant skal Unser ha fortalt Audis folk at bilen var limt til asfalten på grunn av firehjulsdriften. Det tyskerne i dag kaller Quattro.

Etter turen rundt asfalten i Alabama var Audi i hovedsak ferdig med 5000CS. Og som er typisk for prototyper, skulle bilen faktisk skrotes. Det gikk bare ikke sånn.

I stedet havnet bilen i en privat samling, hvor den har blitt tatt godt vare på. Den burde til og med hatt en motoroverhaling, og dermed enda flere hestekrefter, for bare noen år siden.

Oppdraget om et bedre image i USA lykkes aldri for Audi. I hvert fall ikke med Audi 100/5000.

For etter rekordhøy hastighet tok flere eiere av vanlige gatebiler feil. I de fleste tilfeller viste det seg å være eiernes egen feil, fordi de ikke klarte kombinasjonen firehjulsdrift og 'relativt' mye hestekrefter.

Likevel betydde det at Audi gjentatte ganger måtte tilbakekalle bilen. Og det forårsaket riper i en allerede matt maling. Det endrer bare ikke det faktum at 5000CS var og er en rakett. Ovnen med salgsskilt i frontruten.

Bilen skal selges på auksjon i Paris neste uke. Og her forventer Bonhams at den endelige hammerslagsprisen blir et sted mellom 100.000 og 200.000 euro. Det tilsvarer halvannen million kroner dersom bølgene er på sitt høyeste.

Latest

Don't miss

Volvos søstermerke bygger drosjer som kjører på alkohol

Hos den kinesiske Geely-gruppen, som bl.a. eier Volvo –...

Hykler? Ville protestere-selge Teslaen sin – har ikke skjedd ennå

I november i fjor sa HKs forbundsformann Anja C....

Flertallet av tyskerne vil forby fri fart på Autobahn

Det har vært et hett tema i flere tiår....

Bilforhandler erkjenner hackerangrep – meldt til politiet

Den danske BMW-forhandleren erkjenner i en e-post til sine...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar etter skatt. Dette skyldes blant annet at elbilene har begynt å gå med overskudd. Elbiler...

Formel 1-fører uten førerkort: «Slik gikk førerprøven»

18 år gamle Kimi Antonelli erstatter den syv ganger verdensmesteren Lewis Hamilton på Mercedes denne sesongen. Noen uker før sesongstart fikk han ikke kjøre...

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må montere 7,3-liters V8 selv. Og skal du kjøre på gaten, må du nøye deg med...

Gode nyheter: Oljeprisen fortsetter å falle

Den siste måneden har bare gått én vei for europeisk Brent-olje. Nemlig nedover. Og det er gode nyheter for europeiske sjåfører. Europeisk Brent-olje har...

Fløy over bilkollisjon – bøtelagt 21.000 kroner

For første gang noen sinne har en svenske blitt bøtelagt for å ha flydd en drone i full. Det skjedde over en bilulykke med...

Toyota skal installere hydrogenstasjoner over hele Europa

Til tross for åpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at det er plass til hydrogenbiler i Europa. Derfor ruller japanerne nå ut hydrogenstasjoner. Toyota planlegger...

Toyota er verdens største bilmerke for 5. år på rad

Til tross for nedgang i salget, er det ingen som kan håndtere Toyota-konsernet når det gjelder salg av personbiler. Dette resulterte i over 10...

Hykler? Ville protestere-selge Teslaen sin – har ikke skjedd ennå

I november i fjor sa HKs forbundsformann Anja C. Jensen at hun ville selge sin Tesla Model S i protest. Det har bare ikke...

101 år gamle Thomas har fornyet førerkortet: «Fordi jeg kan»

Thomas «Ed» Davis har ingen intensjoner om å legge fra seg verken bilnøklene eller førerkortet. Tvert imot har den 101 år gamle mannen nettopp...

Vellykket bilmerke flopper elendig i Danmark

For Fiat i Danmark har det kun kommet et stykke siden storhetstiden på 90-tallet. Men ute i den store verden ser ting annerledes og...

Skoda: Elbiler er bare 200 kroner billigere å bygge

Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig hos Skoda. Likevel er det første gang at elbilen er billigere. Så med 200 kr. Forskjellen mellom...

Avslørt: Disse bilene ble tilbakekalt flest ganger i 2024

I 2024 var det 249 tilbakekallinger i Europa. Det er en fordel på 256 modeller fra 41 bilmerker. Det viser tall fra European Safety...