Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil.
Det var først et mediestunt, så en feiging. Men Audi 5000 CS burde vært skrotet for lenge siden. Så det faktum at det eksisterer i dag er faktisk en feil. Noen vil kalle det en micrael.
Historien forteller at på 1980-tallet hadde Audi en mer enn vanskelig tid i Nord-Amerika. Så for å gi salget et løft, fikk ingeniørene gå amok.
Resultatet ble Audi 5000 CS. Basisbilen er en Audi 100, som på andre siden av Atlanterhavet ble markedsført som Audi 5000. Utover det har de to bilene ikke så mye til felles.
Og likevel. Motoren – en 2,2-liters femsylindret turbo – er den samme. Vel, bortsett fra at Audi-folket brukte motorsportopplevelsen sin til å lokke 650 hestekrefter ut av det.
Dette ifølge auksjonshuset Bonhams .
Resultatet var at i 1986 klarte Audis testfører Bobby Unser, som allerede hadde vunnet Indy 500-løpet tre ganger, å presse bilen til en toppfart på 322 km/t. Det skjedde på Talladega Speedway ovalbane i Alabama.
I etterkant skal Unser ha fortalt Audis folk at bilen var limt til asfalten på grunn av firehjulsdriften. Det tyskerne i dag kaller Quattro.
Etter turen rundt asfalten i Alabama var Audi i hovedsak ferdig med 5000CS. Og som er typisk for prototyper, skulle bilen faktisk skrotes. Det gikk bare ikke sånn.
I stedet havnet bilen i en privat samling, hvor den har blitt tatt godt vare på. Den burde til og med hatt en motoroverhaling, og dermed enda flere hestekrefter, for bare noen år siden.
Oppdraget om et bedre image i USA lykkes aldri for Audi. I hvert fall ikke med Audi 100/5000.
For etter rekordhøy hastighet tok flere eiere av vanlige gatebiler feil. I de fleste tilfeller viste det seg å være eiernes egen feil, fordi de ikke klarte kombinasjonen firehjulsdrift og 'relativt' mye hestekrefter.
Likevel betydde det at Audi gjentatte ganger måtte tilbakekalle bilen. Og det forårsaket riper i en allerede matt maling. Det endrer bare ikke det faktum at 5000CS var og er en rakett. Ovnen med salgsskilt i frontruten.
Bilen skal selges på auksjon i Paris neste uke. Og her forventer Bonhams at den endelige hammerslagsprisen blir et sted mellom 100.000 og 200.000 euro. Det tilsvarer halvannen million kroner dersom bølgene er på sitt høyeste.