Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger.
Selv om forhandlere – i hvert fall i Tyskland – er imot det, setter Audi opp prisene igjen. På den annen side må det ta slutt på stygge biler.
Det lover administrerende direktør i den engelske importøren Jose Miguel Aparicio i et intervju med Auto Express .
– Vi fokuserer mer på kvaliteten på salget vårt, ikke kvantiteten, sier direktøren.
Ifølge Aparicio er de nye Q6, A6 og Q6 e-Tron et bevis på at Audi allerede beveger seg «oppover» og i retning av VAG Groups prestisjemerke Bentley.
Ifølge direktøren skal det være plass til Audi «like under Bentley». Og selv om kundene ennå ikke helt kan se at Audi-modellene har fått et kvalitetstak eller et annet utseende.
Det skjer egentlig ikke før noen år senere. I mellomtiden må det tyske bilmerket ikke ta sin gamle status som premiummerke for gitt. Det er helt nye trender i bilverdenen.
Og på en slik måte at Audi ikke lenger kan regne med at kundene synes bilene fra Ingolstadt er noe spesielt.
– Vi er inne i en ny tid og reglene vil endres. Merker som var premium tidligere, er ikke nødvendigvis vinnerne i fremtiden. Den statusen må vi fortjene igjen, sier Jose Miguel Aparicio.
Det har nå gått fire år siden Audi viste fremtidens retning for merket med konseptbilene Skysphere og Grandsphere. Det er også noe som tyder på at tyskerne har sårt behov for biler. Fordi salg og fortjeneste stuper.
I fjor falt salget med hele 12 prosent. På denne måten tapte Audi for alvor mye terreng til både Mercedes og BMW. Dette selv om konkurrentene ikke kunne skryte av noen prangende resultater i løpet av 2024.
At Audi nå skal bygge færre biler fritar ikke tyskerne når det gjelder spareplaner. Første steg i den retningen er nedleggelsen av merkets eneste fabrikk i Belgia.
Den belgiske regjeringen har ellers forsøkt å få merket til å ombestemme seg. Men forgjeves. Forhandlingene med andre bilmerker i håp om at fabrikken kan fortsette driften har også stoppet opp. Derfor vil fabrikken stenge før slutten av februar.
Nedleggelsen vil koste 3000 ansatte jobben. At mange jobber forsvinner har ikke gått upåaktet hen. I desperasjon over utsiktene til arbeidsledighet har de ansatte både stjålet nøkler til splitter nye biler og satt fyr på dekk foran fabrikkens hovedinngang. Les mer om det her .