23. februar, 2025

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger.

Selv om forhandlere – i hvert fall i Tyskland – er imot det, setter Audi opp prisene igjen. På den annen side må det ta slutt på stygge biler.

Det lover administrerende direktør i den engelske importøren Jose Miguel Aparicio i et intervju med Auto Express .

– Vi fokuserer mer på kvaliteten på salget vårt, ikke kvantiteten, sier direktøren.

Ifølge Aparicio er de nye Q6, A6 og Q6 e-Tron et bevis på at Audi allerede beveger seg «oppover» og i retning av VAG Groups prestisjemerke Bentley.

Ifølge direktøren skal det være plass til Audi «like under Bentley». Og selv om kundene ennå ikke helt kan se at Audi-modellene har fått et kvalitetstak eller et annet utseende.

Det skjer egentlig ikke før noen år senere. I mellomtiden må det tyske bilmerket ikke ta sin gamle status som premiummerke for gitt. Det er helt nye trender i bilverdenen.

Og på en slik måte at Audi ikke lenger kan regne med at kundene synes bilene fra Ingolstadt er noe spesielt.

– Vi er inne i en ny tid og reglene vil endres. Merker som var premium tidligere, er ikke nødvendigvis vinnerne i fremtiden. Den statusen må vi fortjene igjen, sier Jose Miguel Aparicio.

Det har nå gått fire år siden Audi viste fremtidens retning for merket med konseptbilene Skysphere og Grandsphere. Det er også noe som tyder på at tyskerne har sårt behov for biler. Fordi salg og fortjeneste stuper.

I fjor falt salget med hele 12 prosent. På denne måten tapte Audi for alvor mye terreng til både Mercedes og BMW. Dette selv om konkurrentene ikke kunne skryte av noen prangende resultater i løpet av 2024.

At Audi nå skal bygge færre biler fritar ikke tyskerne når det gjelder spareplaner. Første steg i den retningen er nedleggelsen av merkets eneste fabrikk i Belgia.

Den belgiske regjeringen har ellers forsøkt å få merket til å ombestemme seg. Men forgjeves. Forhandlingene med andre bilmerker i håp om at fabrikken kan fortsette driften har også stoppet opp. Derfor vil fabrikken stenge før slutten av februar.

Nedleggelsen vil koste 3000 ansatte jobben. At mange jobber forsvinner har ikke gått upåaktet hen. I desperasjon over utsiktene til arbeidsledighet har de ansatte både stjålet nøkler til splitter nye biler og satt fyr på dekk foran fabrikkens hovedinngang. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Bilgiganten permitterer 9000 – nå stenger fabrikkene

Nissan, som denne uken rev opp en fusjon med...

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i...

Forskere: Svevestøv fra elbiler er farligere enn diesel

En ny studie finner at partikler fra elbiler er...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte...

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Død i Danmark – Mazda dropper modell etter 23 år

Det tok 23 år før Mazda 2 ble laget. Nå forsvinner modellen fra Europa. Navnet overlever på hybridkopien av Toyota Yaris. Etter 23 år...

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater...

Tunge elbiler ødelegger veier, sier myndigheten

Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og bussene ødelegger veiene i hovedstaden Oslo, ifølge Bymiljøetaten. Bymiljøetaten i Oslo anslår at elbiler ødelegger...

Europeiske land forbyr alt over 80 km/t på motorveier

Mens myndighetene i Tsjekkia vil tillate 150 km/t fra i sommer, vurderer Sveits å forby alt over 80 km/t på tilsvarende veier. Her hjemme...

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...