Audis neste tilbud av hybridteknologi kalles MHEV-plus av tyskerne. Tanken er at bensinbiler skal kjøre opp til 140 km/t med motoren av.
I 2023 forlot Audi målet om kun å bygge elbiler fra 2026. Og tyskerne skal bygge nye bensinbiler med et nytt hybridsystem de kaller MHEV-pluss.
Teknologien vil gjøre det mulig for bensinbiler å kjøre opp til 140 km/t med bensinmotoren slått av. Dette kalles også 'coasting'.
Hybridbiler kombinerer en elektrisk motor med en forbrenningsmotor. Det finnes to typer hybrider: mild hybrid og full hybrid.
Forskjellen er at en fullhybrid utelukkende kan kjøre på strøm, mens en mild hybrid primært bruker forbrenningsmotoren og kun bruker kraften fra elmotoren til å øke rekkevidden.
Det skriver merket fra Ingolstadt i en pressemelding .
Audis MHEV-pluss-teknologi endrer denne skillelinjen ved å forvandle en mild hybrid til en delvis full hybrid. Systemet vil først lande i de nye A5- og Q5-modellene, som er bygget på Audis Premium Platform Combustion (PPC)-plattform.
Teknologien gjør at bilen kan kjøre i opptil 140 km/t uten å ha bensinmotoren i gang.
MHEV-plus-systemet består av et 48-volts batteri, en generator Audi kaller PTG og en beltestartergenerator (BSG). Disse delene jobber sammen for å få de dyrebare dråpene med bensin til å vare litt lenger. Dette skal ifølge tyskerne også gjøre at bilene slipper ut mindre CO2.
Batteriet i MHEV-plus-systemet er et litium-jern-fosfat (LFP) batteri med en liten kapasitet på bare 1,7 kWh. Batteriet lagrer energien som samles inn når bilen bremser og sender den tilbake etter behov. Les: førerens høyre fot .
Siden batteriet er relativt lite, er vektøkningen minimal sammenlignet med en plug-in hybrid. MHEV-plus-teknologi forbedrer også komforten.
Remstartgeneratoren sørger for en rask og lydløs motorstart, og systemet gir mulighet for «coasting», der bilen ruller fritt uten å bruke forbrenningsmotoren.
Audi hevder at MHEV-plus-teknologien kan redusere drivstofforbruket til 0,74 liter per 100 km. 100 km. Dette tilsvarer en bensinbil med et offisielt forbruk på 135 km/l.
Når det er sagt, har Audi enorme problemer med å holde styr på sikkerheten til merkets nåværende hybridbiler.
Senest har det tyske bilmerket måttet tilbakekalle rene el- og plug-in hybridbiler på grunn av brannfaren i batteriene. Samtidig anbefales eiere av plug-in hybrider å ikke lade bilene i det hele tatt. Les mer om det her .