31. januar, 2025

Audis nye bensinbiler skal kjøre 135 kilometer i timen. liter

Audis neste tilbud av hybridteknologi kalles MHEV-plus av tyskerne. Tanken er at bensinbiler skal kjøre opp til 140 km/t med motoren av.

I 2023 forlot Audi målet om kun å bygge elbiler fra 2026. Og tyskerne skal bygge nye bensinbiler med et nytt hybridsystem de kaller MHEV-pluss.

Teknologien vil gjøre det mulig for bensinbiler å kjøre opp til 140 km/t med bensinmotoren slått av. Dette kalles også 'coasting'.

Hybridbiler kombinerer en elektrisk motor med en forbrenningsmotor. Det finnes to typer hybrider: mild hybrid og full hybrid.

Forskjellen er at en fullhybrid utelukkende kan kjøre på strøm, mens en mild hybrid primært bruker forbrenningsmotoren og kun bruker kraften fra elmotoren til å øke rekkevidden.

Det skriver merket fra Ingolstadt i en pressemelding .

Audis MHEV-pluss-teknologi endrer denne skillelinjen ved å forvandle en mild hybrid til en delvis full hybrid. Systemet vil først lande i de nye A5- og Q5-modellene, som er bygget på Audis Premium Platform Combustion (PPC)-plattform.

Teknologien gjør at bilen kan kjøre i opptil 140 km/t uten å ha bensinmotoren i gang.

MHEV-plus-systemet består av et 48-volts batteri, en generator Audi kaller PTG og en beltestartergenerator (BSG). Disse delene jobber sammen for å få de dyrebare dråpene med bensin til å vare litt lenger. Dette skal ifølge tyskerne også gjøre at bilene slipper ut mindre CO2.

Batteriet i MHEV-plus-systemet er et litium-jern-fosfat (LFP) batteri med en liten kapasitet på bare 1,7 kWh. Batteriet lagrer energien som samles inn når bilen bremser og sender den tilbake etter behov. Les: førerens høyre fot .

Siden batteriet er relativt lite, er vektøkningen minimal sammenlignet med en plug-in hybrid. MHEV-plus-teknologi forbedrer også komforten.

Remstartgeneratoren sørger for en rask og lydløs motorstart, og systemet gir mulighet for «coasting», der bilen ruller fritt uten å bruke forbrenningsmotoren.

Audi hevder at MHEV-plus-teknologien kan redusere drivstofforbruket til 0,74 liter per 100 km. 100 km. Dette tilsvarer en bensinbil med et offisielt forbruk på 135 km/l.

Når det er sagt, har Audi enorme problemer med å holde styr på sikkerheten til merkets nåværende hybridbiler.

Senest har det tyske bilmerket måttet tilbakekalle rene el- og plug-in hybridbiler på grunn av brannfaren i batteriene. Samtidig anbefales eiere av plug-in hybrider å ikke lade bilene i det hele tatt. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Nye biler går i stykker på fabrikken – kan ikke repareres

Hos General Motors går splitter nye biler i stykker...

Biler med manuell girkasse er «superviktig», sier Porsche

Selv om automatgiret stadig presser det manuelle giret lenger...

Audis plug-in hybrider kan brenne – må ikke lades

Audi tilbakekaller nå ikke bare elbiler fordi det er...

Dansk selskap inngår en enorm avtale med Elon Musk

Mot slutten av 2025 vil danske SAS-kunder kunne fly...

Alfa Romeo ombestemmer seg – skal ikke bare bygge elbiler

Det burde vært sånn. Og allerede fra 2027. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Hemmelig rapport: Tyskland ga konkursrammede bilfabrikk milliarder

Batteriprodusenten Northvolt, som har søkt konkursbeskyttelse i USA, fikk over milliarder i støtte fra Tyskland, selv om en rapport advarte mot det. En hemmelig...

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i 1987, fant veien til Tyskland for 11 år siden. Men ingen kjøpere har meldt seg...

64.000 elbileiere lader elbilene sine farlig

Nye tall fra Norge viser at mange elbileiere lever farlig. 64 000 av dem lader bilene sine på en måte som setter sikkerheten i...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600 ansatte i Tyskland. Continental Automotive har annonsert nedleggelse av fem fabrikker i Tyskland, noe som...

Elbiler ble billigere i 2024: Kostnadene falt 13 prosent

Fallende priser og rimeligere drift gjør elbiler til en mer fornuftig investering for flere bileiere. Ny analyse viser besparelser sammenlignet med 2023. Prisen for...

Mange sjåfører er overrasket over dyrt trafikkforbud

Mange dansker følger generelt trafikklover og regler godt. Men et nytt forbud overrasker likevel. Et nytt og dyrt trafikkforbud har overrasket mange danske sjåfører....

Nye tall: 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie elbil

Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske nybilsalget. Men ifølge en ny studie vil 4 av 10 sjåfører ikke eie bilene. I...

Nye tall: Bilistene blir mer skeptiske til elbiler

Elbiler er ikke nødvendigvis lykke og svaret på alt. En ny rapport tyder også på at flere sjåfører er skeptiske til biltypen. Mens de...

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og sier at selvkjørende biler i det virkelige liv vil komme på 2030-tallet. Teknikgiganten Nvidia mener...

Monica fikk avslag – er for gammel til å lease elbil

Selv mener Monica Ulfheim at hun er både frisk og blid, selv om fødselsattesten hennes avslører at hun er 82 år. Likevel har hun...

Volvo har kjøpt en fabrikk som er nær konkurs

Volvo Cars kjøper nå ut den urolige Northvolt fra fellesprosjektet – batterifabrikken Novo Energy. Fabrikkbygningene står imidlertid i fare for å bli forlatt. Volvo...

Permitterer 35.000 – bilgiganten må spare enda mer

Volkswagen er så økonomisk presset at 35.000 permitteringer innen 2030 kanskje ikke er nok, melder media. Det er ingen hemmelighet at Volkswagen ikke får...