Audi har søkt og fått patent på en oppfinnelse som tyskerne må tro kan kurere rekkeviddeangst i elbiler. Svaret er… en trailer.
Audi har fått patent på en oppfinnelse for å dempe rekkeviddeangst hos elbileiere.
Skåret inn til beinet er dette en «batterihenger» som kan kobles til elbilen og dermed utvide bilens rekkevidde.
Batteriet i tilhengeren er konstruert slik at det fungerer problemfritt med bilens øvrige effektkrevende systemer. Men det er ikke alt.
Det skriver Carmoses .
For i tillegg til å øke rekkevidden, kan tilhengeren også optimere bilens effektivitet. Batteriet er i stand til å tilpasse seg varierende temperaturer og elbilens aktuelle batterikapasitet.
LES OGSÅ: Tesla har igjen flest feil for periodisk syn
For å imøtekomme bekymringer om elbilers evne til i det hele tatt å trekke tilhenger, har Audi designet batteripakken fra tilhengeren på en slik måte at den også kan plasseres inne i selve bilen.
På denne måten slipper du faktisk å måtte dra selve tilhengeren rundt. For uansett hvordan vi svinger og snur, vil en elbil med henger på slep miste litt rekkevidde fordi den brukes til å dra den ekstra egenvekten rundt.
Noe som den mangeårige motorjournalisten Harry Metcalfe, som er kjent fra Evo Magazine, forteller om hvordan han selv opplevde under en prøvekjøring i en elektrisk Porsche Macan.
Audis batterihenger er bare en av mange løsninger bilprodusentene har utviklet for å forbedre rekkevidden til elbiler.
Andre merker, som Xpeng, Mazda og Hyundai, har tatt en alternativ tilnærming med EREV-modeller (Extended Range Electric Vehicles). Disse modellene kombinerer en batteripakke og elektriske motorer med en mindre forbrenningsmotor som fungerer som en generator.
Oppfinnelser er generelt nok. Også i bilindustrien. Svenske Isak Löfgren sitter på en av dem. Selskapet hans vil konvertere enhver bensin- og dieselbil til en hybridløsning. Og det på bare fire timer pr bil. EU tror så mye på tanken at forbundet nå vil kaste penger etter lossingen. Les mer om det her .