Fredagens oppgjør mellom Volkswagen og fagforeningen IG Metall betyr at det er over å bygge Golfen i Tyskland. Det hele blir flyttet til Mexico.
En ny krisepakke for å redde den tyske bilgiganten Volkswagen medfører store omveltninger og stenging av fabrikker.
35.000 arbeidsplasser i Tyskland forsvinner som følge av «Zukunft Volkswagen»-avtalen, som ble inngått fredag kveld som et oppgjør mellom Volkswagen og fagforeningen IG Metall.
Avtalen omfatter også lønnsstopp for de resterende ansatte. Målet er å redusere kapasiteten i Tyskland med 734.000 biler årlig og dermed spare 3,5 milliarder danske kroner.
En av de viktigste endringene er flyttingen av golfproduksjonen fra Wolfsburg til Puebla i Mexico.
Det opplyser merket selv i en pressemelding .
Wolfsburg har vært hjemsted for Golf-produksjon siden modellens debut i 1974. Men om to år er det slutt. Fabrikken i Wolfsburg vil i stedet fokusere på produksjon av elbilene ID.3 og Cupra Born samt en ny elektrisk Golf, som etter planen skal lanseres på slutten av tiåret.
Fabrikken i Dresden, som produserer elbiler, skal også legges helt ned innen utgangen av 2025. Volkswagen har imidlertid indikert at anlegget kan være en del av et «tredjepartsprogram». I tillegg skal fabrikken i Osnabrück, hvor T-Roc Cabriolet produseres, legges ned i 2027. Med mindre det finnes et alternativ.
Elbilproduksjonen i Zwickau, hvor ID.4 og ID.3 produseres i dag, reduseres også kraftig. Fra nå av vil fabrikken kun bygge Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback på ett samlebånd. Produksjonen av ID.4 flyttes til Emden, hvor ID.7 og ID.7 Tourer produseres i dag.
Ledelsen i Volkswagen hadde opprinnelig ønsket mer omfattende endringer. Men de høye herrene måtte gi etter for fagforeninger og eierinteresser fra delstaten Niedersachsen. Administrerende direktør Oliver Blume mener likevel avtalen er nok til å redde Volkswagen.
– Avtalen er et viktig signal for fremtidig lønnsomhet for Volkswagen-merket, Volkswagen Nyttekjøretøy og komponentfabrikkene.
– Med den avtalte tiltakspakken har selskapet satt en avgjørende kurs for fremtiden når det gjelder kostnader, kapasitet og strukturer. Vi er nå tilbake i en posisjon til å lykkes med å forme vår egen skjebne, sier Oliver Blume.