Avtale: Volkswagen Golf må aldri bygges i Tyskland igjen

Fredagens oppgjør mellom Volkswagen og fagforeningen IG Metall betyr at det er over å bygge Golfen i Tyskland. Det hele blir flyttet til Mexico.

En ny krisepakke for å redde den tyske bilgiganten Volkswagen medfører store omveltninger og stenging av fabrikker.

35.000 arbeidsplasser i Tyskland forsvinner som følge av «Zukunft Volkswagen»-avtalen, som ble inngått fredag kveld som et oppgjør mellom Volkswagen og fagforeningen IG Metall.

Avtalen omfatter også lønnsstopp for de resterende ansatte. Målet er å redusere kapasiteten i Tyskland med 734.000 biler årlig og dermed spare 3,5 milliarder danske kroner.

En av de viktigste endringene er flyttingen av golfproduksjonen fra Wolfsburg til Puebla i Mexico.

Det opplyser merket selv i en pressemelding .

Wolfsburg har vært hjemsted for Golf-produksjon siden modellens debut i 1974. Men om to år er det slutt. Fabrikken i Wolfsburg vil i stedet fokusere på produksjon av elbilene ID.3 og Cupra Born samt en ny elektrisk Golf, som etter planen skal lanseres på slutten av tiåret.

Fabrikken i Dresden, som produserer elbiler, skal også legges helt ned innen utgangen av 2025. Volkswagen har imidlertid indikert at anlegget kan være en del av et «tredjepartsprogram». I tillegg skal fabrikken i Osnabrück, hvor T-Roc Cabriolet produseres, legges ned i 2027. Med mindre det finnes et alternativ.

Elbilproduksjonen i Zwickau, hvor ID.4 og ID.3 produseres i dag, reduseres også kraftig. Fra nå av vil fabrikken kun bygge Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback på ett samlebånd. Produksjonen av ID.4 flyttes til Emden, hvor ID.7 og ID.7 Tourer produseres i dag.

Ledelsen i Volkswagen hadde opprinnelig ønsket mer omfattende endringer. Men de høye herrene måtte gi etter for fagforeninger og eierinteresser fra delstaten Niedersachsen. Administrerende direktør Oliver Blume mener likevel avtalen er nok til å redde Volkswagen.

– Avtalen er et viktig signal for fremtidig lønnsomhet for Volkswagen-merket, Volkswagen Nyttekjøretøy og komponentfabrikkene.

– Med den avtalte tiltakspakken har selskapet satt en avgjørende kurs for fremtiden når det gjelder kostnader, kapasitet og strukturer. Vi er nå tilbake i en posisjon til å lykkes med å forme vår egen skjebne, sier Oliver Blume.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...