Det er totalt 137 bilmerker รฅ ta av i Kina. Men bare 19 av dem vil vรฆre sunne virksomheter med svarte tall pรฅ bunnlinjen, sier analysefirmaet.
Den kinesiske bilindustrien fรฅr fart. Men det har ogsรฅ en pris. Bare ett av syv av landets bilmerker vil kunne tjene penger i 2030.
Resten vil vรฆre underskuddsbedrifter i stรธrre eller mindre grad. Det viser et regnestykke fra analysefirmaet Alixpartners, som finansmediet Bloomberg viser til.
Det er for tiden 137 bilmerker som kjemper om kundene i Kina. Og selv om det er mange kinesere, er det langt fra nok sjรฅfรธrer blant dem til at landets bilindustri kan vรฆre en brรธlende profittbedrift. Tvert imot.
Den brutale spรฅdommen kommer pรฅ toppen av den brutale priskrigen som de kinesiske bilmerkene selv har fรธrt til, og det er ingen tegn til at den avtar i styrke.
LES OGSร : Bildesigner dรธd – brutalt myrdet foran hjemmet sitt
Kun de stรธrste selskapene โ som BYD, som i lange perioder levde av รฅ kopiere f.eks. Mercedes og BMW โ tjener sรฅ mye pรฅ bilene sine at de faktisk har rรฅd til รฅ senke prisene.
Priskrigen har allerede kostet det beste kinesiske merket livet. VM Motor gikk konkurs i 2023, og Alixpartners forventer at mange flere bilmerker fรธlger den veien.
Et kinesisk merke som gjรธr seg klar til รฅ kutte ned er Polestar. Ifรธlge opplysninger i kinesiske medier forberedes det til en permitteringsrunde som er enda mer brutal enn den siste, som ogsรฅ koster arbeidsplasser i Danmark. Les mer om det her .
Noe helt tredje er overtiden til kineserne. De ansatte ved bilfabrikkene klarer seg gjennom 140 overtidstimer. Dette skal sammenlignes med et snitt pรฅ 20 overtidstimer hos de mer etablerte bilmerkene.