Lavere etterspørsel etter elbiler som Hummer EV og Chevrolet Silverado EV tvinger GM til å kutte produksjonen ved det store Factory Zero-anlegget i Detroit. Det koster 200 arbeidsplasser.
General Motors (GM) står overfor utfordringer i elbilmarkedet. Selskapet vil midlertidig permittere 200 ansatte.
Dette skjer ved konsernets Factory Zero-anlegg i Detroit, som utelukkende produserer elbiler. Fabrikken bygger modeller som Hummer EV som SUV og pickup, Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV og Cadillac Escalade IQ.
Permitteringene rammer en liten del av de 4500 ansatte ved fabrikken. En kilde i GM forklarer at avgjørelsen ikke skyldes tariffer. I stedet handler det om å tilpasse produksjonen. GM justerer etterspørselen i elbilmarkedet.
Interessen for elbiler øker hvert år. Men veksten skjer ikke så raskt som mange bilprodusenter hadde forventet og blitt lovet av politikere. Spesielt utenfor Kina og Norge er kjøperaksepten lavere enn spådd.
Dette melder US News .
Dette har fått flere produsenter til å revurdere planene sine. Noen vil fortsette å produsere biler med forbrenningsmotor i en overgangsperiode. De justerer sine opprinnelige forventninger til en fullt elektrisk fremtid.
Bilindustrien opplever generelt en periode med usikkerhet. Tariffer spiller en rolle for noen, men fallende elbiletterspørsel er også en vesentlig faktor for mange.
Produksjonstilpasning hos General Motors
Factory Zero i Detroit må nå bremse produksjonen. Etterspørselen etter de store elektriske modellene har ikke svart til GMs forventninger. Fabrikken satser utelukkende på elbiler.
Anlegget var tidligere kjent som Detroit-Hamtramck-anlegget frem til 2020, da GM bestemte seg for å gjøre det om til et toppmoderne senter for elektriske kjøretøy. De baserte den nye produksjonen på deres Ultium-plattform.
GM investerte et stort beløp i konverteringen. Hele 2,2 milliarder dollar ble brukt. Det tilsvarer rundt 15,18 milliarder danske kroner.
På den tiden var det en rekordstor investering. GM selv kalte det "den største enkeltinvesteringen i en fabrikk i GMs historie." Ombyggingen var ment å sikre fremtiden for elbilproduksjon.
Fabrikken ble offisielt gjenåpnet 17. november 2021. USAs president Joe Biden deltok på åpningsseremonien. Han var der sammen med General Motors ledelse og fabrikkarbeidere for å markere milepælen.
GMs milliardinvesteringer og fremtidsplaner
Ved åpningen talte GMs styreformann og administrerende direktør Mary Barra.
"GMs amerikanske produksjonsekspertise er nøkkelen til å oppnå vår helelektriske fremtid," sier hun.
"Det er en monumental dag for hele GM-teamet."
– Vi bygget om Factory ZERO med den beste, mest avanserte teknologien i verden for å bygge elbiler av høyeste kvalitet for våre kunder.
Gerald Johnson, konserndirektør for Global Manufacturing and Sustainability, deler disse visjonene.
– For å møte vår ambisiøse overgang til elbil, vil GMs nordamerikanske kapasitet økes med 20 prosent innen 2025, forklarer han.
– Og så 50 prosent innen 2030.
Disse målene ser nå ut til å være på et mer ambisiøst nivå enn GM har klart å nå.
Det er imidlertid en utfordring som mange store bilprodusenter står overfor. Unntaket er først og fremst de kinesiske bilmerkene, som opplever ulik markedsdynamikk. Noen har til og med måttet ansette 200 000 nye mennesker på 3 måneder bare for å holde følge. Les mer her .