Bilgigant konkurs etter 78 år – 1600 mister jobben

En annen underleverandør i tysk bilindustri har snudd. Voit Automotive, som har 1600 ansatte, gikk konkurs torsdag denne uken.

Voit Automotive, en tysk underleverandør til bilindustrien, har gått konkurs. Selskapet, som har 1600 ansatte, begjærte seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken.

Ifølge tyske medier skjedde det torsdag denne uken.

Voit Automotive produserer aluminiumskomponenter for flere store tyske bilprodusenter, inkludert også kriserammede ZF Friedrichshafen.

Konkursen er et hardt slag for de ansatte og de to byene, St Ingbert og Saarbrücken, hvor produksjonen fant sted. Voit Automotive ble grunnlagt i 1947 og har siden den gang vært en av de viktigste arbeidsgiverne i regionen.

Krisen hos Voit Automotive begynte under pandemien. Etterspørselen etter komponenter falt dramatisk da bilindustrien opplevde en kraftig nedgang.

Men krisen som førte til konkurs har vart lenge. I fjor vår dukket Kinas Chongqing Milison Technologies opp som en potensiell frelser.

Kineserne var interessert i å overta Voit Automotive og investere i selskapet.

Forhandlingene strandet imidlertid etter jul. Kineserne ble tvunget til å trekke seg fra avtalen da den brøt reglene hjemme i Kina. Voit Automotive kunne ikke overleve uten den kinesiske investeringen og måtte begjære seg konkurs.

Kurator prøver nå å komme til enighet med kreditorene. Det er imidlertid ukjent om det vil lykkes med å redde selskapet. Konkursen til Voit Automotive er et symptom på den dype krisen som rammer den tyske bilindustrien.

Helt siden andre verdenskrig har bilindustrien vært hjørnesteinen i den tyske økonomien. Men i dag står alle tyske bilprodusenter overfor store utfordringer.

Underleverandører som Voit Automotive rammes derfor enda hardere.

ZF Friedrichshafen, en av Voit Automotives største kunder, har varslet permitteringer av rundt 14 000 ansatte. Alt på grunn av en spareplan som må finne over 40 milliarder danske kroner i besparelser de neste årene.

Girkassegiganten ZF snakker også om å stenge fabrikker. Noe som allerede har ført til et fall i etterspørselen etter komponentene produsert av Voit Automotive.

Ifølge tyske analytikere er det ingen bedring i sikte for den tyske bilindustrien. Flere underleverandører ventes å gå konkurs i nær fremtid.

Konkursen til Voit Automotive er et eksempel på utfordringene den tyske bilindustrien står overfor. Flere bilmerker har allerede bukket under for presset.

Fisker Inc., som hadde danske Henrik Fisker ved roret, må leve med en arv som merket som bygde 'den dårligste bilen' i hele 2024. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...