25. januar, 2025

Bilgigant konkurs etter 78 år – 1600 mister jobben

En annen underleverandør i tysk bilindustri har snudd. Voit Automotive, som har 1600 ansatte, gikk konkurs torsdag denne uken.

Voit Automotive, en tysk underleverandør til bilindustrien, har gått konkurs. Selskapet, som har 1600 ansatte, begjærte seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken.

Ifølge tyske medier skjedde det torsdag denne uken.

Voit Automotive produserer aluminiumskomponenter for flere store tyske bilprodusenter, inkludert også kriserammede ZF Friedrichshafen.

Konkursen er et hardt slag for de ansatte og de to byene, St Ingbert og Saarbrücken, hvor produksjonen fant sted. Voit Automotive ble grunnlagt i 1947 og har siden den gang vært en av de viktigste arbeidsgiverne i regionen.

Krisen hos Voit Automotive begynte under pandemien. Etterspørselen etter komponenter falt dramatisk da bilindustrien opplevde en kraftig nedgang.

Men krisen som førte til konkurs har vart lenge. I fjor vår dukket Kinas Chongqing Milison Technologies opp som en potensiell frelser. Kineserne var interessert i å overta Voit Automotive og investere i selskapet.

Forhandlingene strandet imidlertid etter jul. Kineserne ble tvunget til å trekke seg fra avtalen da den brøt reglene hjemme i Kina. Voit Automotive kunne ikke overleve uten den kinesiske investeringen og måtte begjære seg konkurs.

Kurator prøver nå å komme til enighet med kreditorene. Det er imidlertid ukjent om det vil lykkes med å redde selskapet. Konkursen til Voit Automotive er et symptom på den dype krisen som rammer den tyske bilindustrien.

Helt siden andre verdenskrig har bilindustrien vært hjørnesteinen i den tyske økonomien. Men i dag står alle tyske bilprodusenter overfor store utfordringer. Underleverandører som Voit Automotive rammes derfor enda hardere.

ZF Friedrichshafen, en av Voit Automotives største kunder, har varslet permitteringer av rundt 14 000 ansatte. Alt på grunn av en spareplan som må finne over 40 milliarder danske kroner i besparelser de neste årene.

Girkassegiganten ZF snakker også om å stenge fabrikker. Noe som allerede har ført til et fall i etterspørselen etter komponentene produsert av Voit Automotive.

Ifølge tyske analytikere er det ingen bedring i sikte for den tyske bilindustrien. Flere underleverandører ventes å gå konkurs i nær fremtid.

Konkursen til Voit Automotive er et eksempel på utfordringene den tyske bilindustrien står overfor. Flere bilmerker har allerede bukket under for presset. Fisker Inc., som hadde danske Henrik Fisker ved roret, må leve med en arv som merket som bygde 'den dårligste bilen' i hele 2024. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn...

Elbiler har mistet 90 prosent av rekkevidden på ett år

På et drøyt år har en Neta Aya, som...

Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å...

Magnussen prøver for tredje gang å vinne vill racing-ære

Tredje gang kan være heldig for danske Kevin Magnussen....

Populære biler er fulle av farlige feil å se

De har kun lov til å kjøre 30 km/t....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar-regissøren strekker seg etter Musk: «Uakseptabelt»

Polestars nye direktør Michael Lohscheller går nå rett etter Tesla-direktør Elon Musks opptreden, som han kaller uakseptabel. – «Det gjør du bare ikke», sier...

Elbiler har mistet 90 prosent av rekkevidden på ett år

På et drøyt år har en Neta Aya, som er en kinesisk elbil, mistet 90 prosent av rekkevidden. Bilen kostet over 74.000 kr fra...

Nå jukser Tesla fagforeningen med gamle skrapbiler

Konflikten mellom Tesla og den svenske fagforeningen IF Metall er langt fra tapt. Nå "jukser" Tesla rundt med gamle skrapbiler. Konflikten mellom en rekke...

Et annet bilmerke dropper å bygge kun elbiler

Bilmerket Smart, som ble grunnlagt i 1997, beklager nå også planen om kun å bygge elbiler. Merket anerkjenner at kundene leter etter bensinbilen. Bilindustrien...

Tjener over 7 millioner på kamera – 34 000 er blitsen

I en tysk kommune vedtok et politisk flertall å sette opp en kamerafelle. Det viste seg å være en lønnsom idé, da over 34.000...

Aktivister skrev «Heil» på tysk Tesla-fabrik

Tysk politi og etterretning har satt i gang en etterforskning av en «heil» ved Teslas tyske fabrikk som aktivister hevder ligger bak. Tysk politi...

Polestar lager «en Tesla» – hypet elbil er utsatt

Polestar vil helst ikke svare på spørsmål når det gjelder Polestar 6. Bilen, som skulle vært på veiene i 2026, er utsatt. Polestar vil...

Citroën-sjefen avviser: Vi jobber ikke med en ny 2CV

Kilder nær Citroën sier til engelske medier at bilen er på vei. Men selv regissør Thierry Koskas avviser at en ny 2CV er rett...

Bilmerke konkurs – klarte kun å bygge 5 elbiler

Den nederlandske Voitures Extravert ønsket å konvertere klassiske Porscher til elbiler. Nå har de gått tom for penger og lagt ned virksomheten etter en...

Tesla har alvorlige rustproblemer, sier nordmenn

Nordmennene har vært ute med riven når det gjelder rust på Teslas modeller. – Tesla Model 3 ruster på noen veldig merkelige steder, står...

Storbank hyller Elon Musk: «Han er vår tids Einstein»

De har lengtet for sterkt etter ham. Men nå kaller ledelsen i storbanken JP Morgan Tesla-direktør Elon Musk for «vår tids Einstein». JP Morgan,...

Nye Tesla Model Y koster 329.990 kroner. i Danmark.

Det vil ikke føre til store prisøkninger. Faktisk holder den nye Model Y prisen på den gamle. I hvert fall i starten, ifølge Tesla...