En annen underleverandør i tysk bilindustri har snudd. Voit Automotive, som har 1600 ansatte, gikk konkurs torsdag denne uken.
Voit Automotive, en tysk underleverandør til bilindustrien, har gått konkurs. Selskapet, som har 1600 ansatte, begjærte seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken.
Ifølge tyske medier skjedde det torsdag denne uken.
Voit Automotive produserer aluminiumskomponenter for flere store tyske bilprodusenter, inkludert også kriserammede ZF Friedrichshafen.
Konkursen er et hardt slag for de ansatte og de to byene, St Ingbert og Saarbrücken, hvor produksjonen fant sted. Voit Automotive ble grunnlagt i 1947 og har siden den gang vært en av de viktigste arbeidsgiverne i regionen.
Krisen hos Voit Automotive begynte under pandemien. Etterspørselen etter komponenter falt dramatisk da bilindustrien opplevde en kraftig nedgang.
Men krisen som førte til konkurs har vart lenge. I fjor vår dukket Kinas Chongqing Milison Technologies opp som en potensiell frelser. Kineserne var interessert i å overta Voit Automotive og investere i selskapet.
Forhandlingene strandet imidlertid etter jul. Kineserne ble tvunget til å trekke seg fra avtalen da den brøt reglene hjemme i Kina. Voit Automotive kunne ikke overleve uten den kinesiske investeringen og måtte begjære seg konkurs.
Kurator prøver nå å komme til enighet med kreditorene. Det er imidlertid ukjent om det vil lykkes med å redde selskapet. Konkursen til Voit Automotive er et symptom på den dype krisen som rammer den tyske bilindustrien.
Helt siden andre verdenskrig har bilindustrien vært hjørnesteinen i den tyske økonomien. Men i dag står alle tyske bilprodusenter overfor store utfordringer. Underleverandører som Voit Automotive rammes derfor enda hardere.
ZF Friedrichshafen, en av Voit Automotives største kunder, har varslet permitteringer av rundt 14 000 ansatte. Alt på grunn av en spareplan som må finne over 40 milliarder danske kroner i besparelser de neste årene.
Girkassegiganten ZF snakker også om å stenge fabrikker. Noe som allerede har ført til et fall i etterspørselen etter komponentene produsert av Voit Automotive.
Ifølge tyske analytikere er det ingen bedring i sikte for den tyske bilindustrien. Flere underleverandører ventes å gå konkurs i nær fremtid.
Konkursen til Voit Automotive er et eksempel på utfordringene den tyske bilindustrien står overfor. Flere bilmerker har allerede bukket under for presset. Fisker Inc., som hadde danske Henrik Fisker ved roret, må leve med en arv som merket som bygde 'den dårligste bilen' i hele 2024. Les mer om det her .