14. januar, 2025

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035.

Bilprodusenten Stellantis har beklaget konsernets tidligere beslutning om å satse utelukkende på elbiler i Europa fra 2035. Dette markerer et skifte i konsernets strategi, som tidligere har vært å støtte EU-kommisjonens mål om å forby nye forbrenningsmotorer.

– Vi håper at EU forstår at det er behov for en mer fleksibel tilnærming, sa Jean-Philippe Imparato, Stellantis' europeiske direktør, under et møte med Italias næringsminister, Adolfo Urso.

Imparato presenterte her konsernets såkalte Italia-plan, som peker på alternative løsninger for utelukkende å bygge elbiler.

Det skriverMotor1 .

Stellantis' holdningsendring kommer etter en periode med fallende salgstall og kritikk av tidligere satsing på elbiler. Den tidligere globale direktøren, Carlos Tavares, hadde ellers støttet en fullstendig utfasing av forbrenningsmotoren.

Tavares sa at global oppvarming i 2022 var en realitet, og at det var bilmerkenes ansvar å handle på vegne av fremtidige generasjoner.

Siden den gang har strategien blitt justert. Imparato har nå inntatt en mer fremtredende rolle i dialogen med EU.

Samtidig har Stellantis valgt å melde seg inn igjen i ACEA, som er en sammenslutning av europeiske bilprodusenter. Også her vil det bli lagt press på EU for å bremse det kommende forbudet.

Et sentralt element i Stellantis nye tilnærming til forbrenningsmotoren er et såkalt «non-paper». Dokumentet, som bilkonsernet ønsker at den italienske regjeringen skal signere, foreslår at salget av forbrenningsmotorer med syntetisk drivstoff skal kunne fortsette dersom disse i praksis går i null når det gjelder utslipp.

Ifølge Imparato vil imidlertid slike endringer ikke bare kreve støtte fra EU, men også betydelige investeringer.

Noe som Stellantis kan få ytterligere avklaring på i januar, når EU-parlamentet igjen må oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren. Samtidig skal dokumentet fra møtet med den italienske regjeringen presenteres for presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen.

Stellantis står imidlertid overfor en rekke utfordringer. Inkludert den stadig strengere CO2-reduksjonen fra splitter nye biler frem til nøyaktig 2035. Hvis disse målene ikke nås, kan konsernet risikere store bøter. Og det er ikke alene. Faktisk er det bare to bilmerker som til og med kan oppfylle EUs krav. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Danmark er omtalt i media – "De tok Ferrari hans"

At Danmark har en lov om uaktsom kjøring, har...

Elbilsalget kollapser i Tyskland etter et år uten støtte

Det er nå mer enn ett år siden den...

Volvo finner opp superbatteri – "matcher bensinbilen"

Volvo mener de har kommet så langt med oppfinnelsen...

Flere bilmerker vil gjøre det neste år, sier direktøren

Xpeng-sjef Xiaopeng Han er ikke i tvil om at...

SF vil forby bensinbiler – men Danmark må ikke

Danmark må ikke forby salg av nye bensinbiler. EU...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Honda slår seg sammen med skandaleselskap fra Kina

Honda har valgt at kinesiske Huawei, som svindlet med et 5G-tilbud i Danmark, skal levere infotainmentsystemet til merkets fremtidige biler i Kina. Til tross...

Vismand vil ha høy avgift på elbiler i Danmark

Den miljøøkonomiske vismannen Lars Gårn Hansen anbefaler staten å innføre høyere avgifter på elbiler tidligere enn planlagt. Det frykter imidlertid bilimportørene. Den miljøøkonomiske vismannen...

6 av 10 elbileiere opplever tap av rekkevidde

NAF, som er Norges svar på FDM, sier nå at elbileiere bør forvente at bilene mister mellom 20 og 30 prosent av rekkevidden om...

Hvem er Shmee150? Her er historien om Tim Burton

Du kjenner ham som Shmee150, men i virkeligheten heter han Tim Burton. Her får du historien om en av verdens mest populære bil-youtubere. Timothy...

Toyota tviler nå åpenlyst på hydrogenbilen

Selv om Danmark kan bli tvunget til å gjenåpne alle hydrogenstasjoner, og BMW har bedt japanerne om hjelp med bil, tviler Toyota nå på...

Moderne biler kan ikke se disse fotgjengerne

En ny studie fra USA peker på at fotgjengere som bruker refleksvester for å være synlige er akkurat det motsatte for bilsikkerhetssystemer. Fotgjengere som...

København stenger 525 parkeringsplasser – «Take the bike»

Bilister som kjører rundt i hjertet av København vil finne det vanskeligere å parkere bilene i fremtiden. Kommunen legger ned 525 parkeringsplasser. København stenger...

Lover et elbilbatteri som varer 8 millioner kilometer

Kanadiske forskere lover at deres teknologi kan få elbilbatterier til å vare i minst 8 millioner kilometer og fortsatt ha 80 prosent av kapasiteten...

Land gir sjåfører 1500 kroner for knivstikking

I Vietnam er landets ledelse så lei av den dårlige trafikkkulturen at de har innført en broddlinje som belønner sjåførene med 1500 DKK. å...

Politimann siktet for å ha latt kone kjøre 200 km/t

En svensk politimann er siktet fordi han jaget en bilist på fritiden. Han mente det krevde at kona kjørte 200 km/t. En politimann er...

Mercedes er tvunget til å utsette avgjørende elbil

Mange ser allerede på elbilutgaven av Mercedes CLA som en bom for den tyske bilprodusenten. Nå ser det ut til at merket har blitt...

EU vil gjøre nummerskilt for manuell girkasse mye dyrere

Fremover må det være standard at korundervisning foregår i biler med automatgir. Manuell lossing må bli mye dyrere, mener EU. De aller fleste dansker...