Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren.

Den japanske bilprodusenten Nissan er i en alvorlig økonomisk krise. En gjeld på hele 40 milliarder kroner truer bilmerket.

Direktør Ivan Espinosa har derfor igangsatt en omfattende spareplan for å forsøke å navigere Nissan gjennom de økonomiske utfordringene; Det gjør imidlertid ikke situasjonen mindre kritisk.

For å skaffe den nødvendige kapitalen prøver Nissan nå å hente inn over 48 milliarder kroner. Dette må gjøres gjennom en kombinasjon av lån og salg av ulike eiendeler.

Planen innebærer utstedelse av verdipapirer. De kan senere konverteres til aksjer. I tillegg vurderes salg av høyrenteobligasjoner i både dollar og euro.

Dette rapporteres av Bloomberg .

Bilmerket ser også på muligheten for å selge deler av sin eierandel i Renault. Batteriprodusenten AESC kan også bli solgt.

Flere fabrikker er lagt ut for salg, inkludert anlegg i Sør-Afrika og Mexico. Selv eiendommer i USA og Nissans hovedkvarter i Yokohama kan være på listen over ting japanerne må kvitte seg med.

Administrerende direktør Ivan Espinosa prøver også å sikre seg et lån på over 9,6 milliarder danske kroner. Her er den britiske regjeringen og dermed finansdepartementet involvert i å sikre mange tusen arbeidsplasser i landet.

Bilmerket har sin største europeiske fabrikk i Sunderland. Fabrikken er den største arbeidsplassen i hele den britiske bilindustrien.

Nissan har også lovet å investere ytterligere omtrent 17,2 milliarder danske kroner i elbiler ved akkurat den fabrikken.

Flere banker har allerede sagt at de er villige til å hjelpe Nissan med lån. Til tross for de alvorlige nyhetene steg Nissans aksjekurs på Tokyo-børsen, hvor selskapet er notert.

Det er imidlertid usikkert om hele redningsplanen kan realiseres. Styret har ennå ikke gitt sin endelige godkjenning til de mange initiativene. Men det er forventet at det snart skal falle på plass.

Drastiske kutt og usikker fremtid for Nissan

Bakgrunnen for Nissans nåværende situasjon er en raskt forverret økonomi. Interne dokumenter fra Nissan peker på en risiko for et driftsresultat på minus 19,8 milliarder danske kroner.

Det er dersom de nåværende amerikanske tollsatsene opprettholdes. Selv uten tollsatsene forventes et tap på rundt 13,2 milliarder danske kroner. I så fall ville det være det største tapet i selskapets historie.

Som en konsekvens av de økonomiske problemene har Ivan Espinosa varslet en stor sparepakke.

Så mange som 20 000 jobber forventes å gå tapt globalt. Syv av Nissans 17 fabrikker står i fare for å bli nedlagt. To av fabrikkene antas å ligge i Japan, i nærheten av Yokohama. Disse fabrikkene står for nesten en tredjedel av landets totale produksjon.

Tidligere forsøk på å slå seg sammen med konkurrenten Honda mislyktes. Uenighet om omfanget av kuttene var en av årsakene til det mislykkede forsøket. En fusjon kunne ellers ha skapt en sterkere japansk bilallianse.

Offisielt har Nissan fortsatt en kontantbeholdning på omtrent 88,2 milliarder danske kroner.

Ifølge Espinosa er det nok til å dekke driften i 12 til 18 måneder. Kredittvurderingsbyråene har imidlertid allerede nedgradert Nissans kredittvurdering til såkalt «junk-status».

Dette signaliserer høy risiko for investorer. Kontantstrømmen var også negativ i det siste regnskapsåret.

Det kan se ut som begynnelsen på slutten for et av Japans mest kjente bilmerker. Men situasjonen er ikke uten lyspunkter.

Nye investeringer i gigantfabrikk gir håp for fremtiden

En ny batterifabrikk er planlagt i Sunderland. Den britiske regjeringen og andre investorer støtter prosjektet. Les mer om det her –

Hvis en ny handelsavtale mellom Storbritannia og USA resulterer i lavere tollsatser på elbiler, kan det gi Nissan en midlertidig frist. Dette vil spesielt være til fordel for produksjonen i Sunderland.

Akkurat nå handler det imidlertid om å overleve for Nissan. Når en bilprodusent begynner å vurdere å selge sitt eget hovedkontor. McLaren gjorde det samme i en såkalt sale and lease back-modell, da de også manglet penger for noen år siden.

Nissan står overfor en avgjørende periode. De kommende månedene vil vise om redningsplanen er tilstrekkelig til å sikre bilmerkets overlevelse og fremtidige posisjon i det globale bilmarkedet.

Selv om Nissan i Japan har sagt at spareplanen er global, har den danske importøren i et svar til Boosted sagt at de er unntatt fra kuttene. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilutstillingen er alt det kule på fire hjul – og du kan spare penger

Bilmessen 2025 ruller inn i Odense den 6.-7. september...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Fisker Inc.s nettside har «forsvunnet»

Fisker Inc., som gikk konkurs i juni 2024, har...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...

Ekspert: Disse bilene blir mye dyrere nå

En finsk ekspert spår at brukte diesel- og bensinbiler vil fortsette å bli dyrere. Samtidig faller prisene på elbiler. Bunnen kan imidlertid være nådd,...