Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren.
Den japanske bilprodusenten Nissan er i en alvorlig økonomisk krise. En gjeld på hele 40 milliarder kroner truer bilmerket.
Direktør Ivan Espinosa har derfor igangsatt en omfattende spareplan for å forsøke å navigere Nissan gjennom de økonomiske utfordringene; Det gjør imidlertid ikke situasjonen mindre kritisk.
For å skaffe den nødvendige kapitalen prøver Nissan nå å hente inn over 48 milliarder kroner. Dette må gjøres gjennom en kombinasjon av lån og salg av ulike eiendeler.
Planen innebærer utstedelse av verdipapirer. De kan senere konverteres til aksjer. I tillegg vurderes salg av høyrenteobligasjoner i både dollar og euro.
Dette rapporteres av Bloomberg .
Bilmerket ser også på muligheten for å selge deler av sin eierandel i Renault. Batteriprodusenten AESC kan også bli solgt.
Flere fabrikker er lagt ut for salg, inkludert anlegg i Sør-Afrika og Mexico. Selv eiendommer i USA og Nissans hovedkvarter i Yokohama kan være på listen over ting japanerne må kvitte seg med.
Administrerende direktør Ivan Espinosa prøver også å sikre seg et lån på over 9,6 milliarder danske kroner. Her er den britiske regjeringen og dermed finansdepartementet involvert i å sikre mange tusen arbeidsplasser i landet.
Bilmerket har sin største europeiske fabrikk i Sunderland. Fabrikken er den største arbeidsplassen i hele den britiske bilindustrien.
Nissan har også lovet å investere ytterligere omtrent 17,2 milliarder danske kroner i elbiler ved akkurat den fabrikken.
Flere banker har allerede sagt at de er villige til å hjelpe Nissan med lån. Til tross for de alvorlige nyhetene steg Nissans aksjekurs på Tokyo-børsen, hvor selskapet er notert.
Det er imidlertid usikkert om hele redningsplanen kan realiseres. Styret har ennå ikke gitt sin endelige godkjenning til de mange initiativene. Men det er forventet at det snart skal falle på plass.
Drastiske kutt og usikker fremtid for Nissan
Bakgrunnen for Nissans nåværende situasjon er en raskt forverret økonomi. Interne dokumenter fra Nissan peker på en risiko for et driftsresultat på minus 19,8 milliarder danske kroner.
Det er dersom de nåværende amerikanske tollsatsene opprettholdes. Selv uten tollsatsene forventes et tap på rundt 13,2 milliarder danske kroner. I så fall ville det være det største tapet i selskapets historie.
Som en konsekvens av de økonomiske problemene har Ivan Espinosa varslet en stor sparepakke.
Så mange som 20 000 jobber forventes å gå tapt globalt. Syv av Nissans 17 fabrikker står i fare for å bli nedlagt. To av fabrikkene antas å ligge i Japan, i nærheten av Yokohama. Disse fabrikkene står for nesten en tredjedel av landets totale produksjon.
Tidligere forsøk på å slå seg sammen med konkurrenten Honda mislyktes. Uenighet om omfanget av kuttene var en av årsakene til det mislykkede forsøket. En fusjon kunne ellers ha skapt en sterkere japansk bilallianse.
Offisielt har Nissan fortsatt en kontantbeholdning på omtrent 88,2 milliarder danske kroner.
Ifølge Espinosa er det nok til å dekke driften i 12 til 18 måneder. Kredittvurderingsbyråene har imidlertid allerede nedgradert Nissans kredittvurdering til såkalt «junk-status».
Dette signaliserer høy risiko for investorer. Kontantstrømmen var også negativ i det siste regnskapsåret.
Det kan se ut som begynnelsen på slutten for et av Japans mest kjente bilmerker. Men situasjonen er ikke uten lyspunkter.
Nye investeringer i gigantfabrikk gir håp for fremtiden
En ny batterifabrikk er planlagt i Sunderland. Den britiske regjeringen og andre investorer støtter prosjektet. Les mer om det her –
Hvis en ny handelsavtale mellom Storbritannia og USA resulterer i lavere tollsatser på elbiler, kan det gi Nissan en midlertidig frist. Dette vil spesielt være til fordel for produksjonen i Sunderland.
Akkurat nå handler det imidlertid om å overleve for Nissan. Når en bilprodusent begynner å vurdere å selge sitt eget hovedkontor. McLaren gjorde det samme i en såkalt sale and lease back-modell, da de også manglet penger for noen år siden.
Nissan står overfor en avgjørende periode. De kommende månedene vil vise om redningsplanen er tilstrekkelig til å sikre bilmerkets overlevelse og fremtidige posisjon i det globale bilmarkedet.
Selv om Nissan i Japan har sagt at spareplanen er global, har den danske importøren i et svar til Boosted sagt at de er unntatt fra kuttene. Les mer om det her .