I Norge truer bilgiganten Volkswagen nå med å begynne å selge diesel- og bensinbiler igjen, ettersom den føler seg sviktet av myndighetene.
I Norge raser en debatt akkurat nå som gjør at enkelte bilmerker truer med å starte opp igjen salget av diesel- og bensinbiler.
Volkswagen i Norge mener blant annet at landets regjering ikke gjør nok for å utrydde alle fossilbiler fra nybilmarkedet. Regjeringen har for eksempel foreslått å senke den såkalte veiavgiften for bensinbiler fra 4,62 kroner til 4,16 kroner.
Det får nå Volkswagen-konsernet i Norge, i form av importøren Harald A. Møller, til å true med å selge biler med forbrenningsmotor igjen. Noe annet sa importøren fra seg fra 1. januar i år.
– Vi gjorde Volkswagen til et rent elbilmerke allerede 1. januar i år, i troen på at regjeringen også stod på 2025-målet.
– Nå er budsjettforhandlingene og SV siste mulighet til å nå elbilmålet, samtidig er vi nødt til å vurdere å gjenoppta salget av Volkswagen personbiler med forbrenningsmotor.
LES OGSÅ: Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen
– Det skal få og ganske enkle tiltak til for å nå målet.
– Hvis regjeringen mangler politisk vilje, kan vi plutselig havne i en situasjon der 2025 blir et år da flere fossilbiler vil få sin renessanse. Det er baklengs inn i fremtiden, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller, i enpressemelding .
Selv ikke Norsk elbilforening kan forstå planen som den norske regjeringen legger frem. Faktisk er forbundet opprørt over at det nå er bensin og ikke elbiler som har utsikter til skattelette.
– Dette sender et dårlig signal til alle som tenker på å gå over til elbiler rundt om i landet, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, til Dininside.