Bilimportør advarer: Ikke bruk elbiler om vinteren

I Norge har Kia/Hyundai-importøren nå så sinte kunder at de ser seg nødt til å advare mot å bruke elbil til enkelte turer om vinteren.

Slipp sete- og rattvarmen og de kortere turene om vinteren. Og spesielt i kombinasjon med hverandre.

Slik lyder advarselen fra den norske Kia/Hyundai-importøren, etter at mange av deres kunder i årevis har slitt med 12-volts batterier som plutselig blir flate.

Dette skriver Motor .

Feilen som tapper batteriet ligger i den såkalte ICCU-enheten, som styrer og overvåker funksjonene i en elbil som bruker strøm.

– Det er faktisk en kjempeskandale. Jeg har blitt fortalt at bare i Norge er det over 400 Kia-biler som venter på å få skiftet ut enheten, forteller en Kia-eier til Motor.

Kia-eieren, som kjører rundt i en EV6, sier til media at han selv står i kø for å komme til verkstedet med bilen, som også må bytte ICCU-enheten.

I et forsøk på å eliminere for høyt strømforbruk i elbiler har Kia i Norge bedt elbileiere følge en rekke punkter svært nøye.

Kia sier blant annet at sjåfører bør bruke elbilene sine til svært lett kjøring, spesielt om vinteren, da bruk av setevarme, rattvarme og varmerør kan føre til høyere strømforbruk enn batteriet kan lade.

Ikke koble til uoriginalt tilbehør som ladeutstyr, dashcam og GPS-sporing.

– Dette gjelder alt som er koblet til bilen og trekker strøm når bilen er slått av, eller som kan vekke bilens systemer med jevne eller ujevne mellomrom, sier kommunikasjonssjef Christian Lagaard til media.

Kia mener norske elbileiere bør gjøre følgende for å holde 12-voltsbatteriet sunt:

Går ikke ofte forbi bilen med nøkkelen i lomma.

Ikke la dører stå åpne.

Ikke la lys stå på inne i bilen.

Ikke bruk den medfølgende appen for mye når bilen ikke er i gang.

Ikke bruk tredjepartsprogrammer, det vil si apper som Kia/Hyundai ikke har utviklet selv, som kan kobles til bilen.

Foreningen NAF, som tilsvarer FDM i Danmark, mener det er mulig å se en sterk ironi i at Kia/Hyundai har problemer med 12-voltsbatteriene.

Audun Bergerud og Benny Christensen, som er tekniske konsulenter i medlemsforeningen, mener det er helt feil at det er småbatteriene som jobber overtid, når selve batteripakken i bilene veier flere hundre kilo og faktisk har nok strøm.

Det er ikke første gang Kia/Hyundai har problemer med elbilene sine. Det har også vært problemer i Danmark, hvor tilbakekallinger har vært hyppige. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Bilsjef: Bare to kinesiske bilmerker overlever i Danmark

Akkurat nå yrer det av dem. Og det er...

Michelin er klar med det første sportslige helårsdekket noensinne

Michelin CrossClimate 3 Sport er utviklet for elbiler og...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt...

Dette er bilmerkene danskene er mest misfornøyde med

Den årlige AutoIndex-undersøkelsen avslører betydelige nedganger for Peugeot og...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....