Selv om den har rykte på seg for å være en av de minst brukte i BMW-er i det hele tatt, må øyebevegelser nå kunne aktivere blinklyset i fremtidige modeller.
BMW har fått patent på en ny teknologi som automatisk aktiverer blinklysene basert på retningen på førerens blikk.
Funksjonen er en utvidelse av den eksisterende bruken av eyetracking-teknologi i noen av BMWs modeller, hvor den allerede brukes til f.eks. filskifte.
Det skriver Carmoses .
BMW kaller det avanserte førerassistentsystemet ADAS. Med det nye systemet kan bilens blinklys slås på automatisk dersom førerens øyebevegelser indikerer at de har tenkt å følge en instruks fra navigasjonen.
Slik fungerer systemet
Ifølge BMW aktiveres systemet når navigasjonen brukes til å guide sjåføren mot et mål. Øyesporing oppdager om sjåføren ser på veien og analyserer deretter om sjåførens blikk følger neste navigasjonsinstruksjon.
LES OGSÅ: Audis nye oppfinnelse har som mål å kurere rekkeviddeangst
Hvis teknologien vurderer at sjåføren er i ferd med å utføre en handling på rattet som tilsvarer ruten i navigasjonssystemet, vil bilen automatisk slå på blinklyset.
For å minimere feil og sikre at teknologien fungerer riktig er det innebygd flere sikkerhetstiltak.
Systemet kan for eksempel gi advarsler eller kreve bekreftelse fra sjåføren i situasjoner der tvil oppstår.
Videre er teknologien designet for å tilpasse seg den enkelte fôrhøster gjennom en referansebasert oppmerksomhetsmodell som justeres over tid for å forbedre presisjonen.
Flere bruksområder
Teknologien er imidlertid ikke begrenset til blinklys og filskift – her er noen av de andre alternativene:
- Reduser sjåførens arbeidsmengde
- Sørg for at blinklyset er aktivert, selv om føreren glemmer å gjøre det
- Gi sjåføren både lyd- og lyssignaler når en handling er nødvendig
- Gjør navigasjonen mer effektiv og øk sikkerheten
- Utnytt eksisterende øyesporingsteknologi i bilen
BMW har tidligere eksperimentert med nye måter å forbedre kjøreopplevelsen på, for eksempel med geststyring (dvs. håndbevegelser, red.) for enkelte funksjoner. Noen av disse forsøkene har fått kritikk da de kan virke mer tungvint enn tradisjonelle knapper.
For eksempel har tyskerne forsøkt å skru lydanlegget i biler opp og ned med sirkulære bevegelser av fingrene.
Det nye øyeaktiverte blinklyssystemet kan sees på som en fortsettelse av BMWs arbeid med å integrere avansert teknologi i karosseri, samtidig som man søker å forenkle førerens opplevelse.