12. mai, 2025

Bilmerker: Elbilenes fremtid er truet av 5 alvorlige feil

En ny ACEA-rapport peker på store utfordringer for elbiler i EU. Strømnettet, produksjonen og utplasseringen av V2G-teknologi henger etter, heter det i advarselen.

En ny rapport fra bransjeorganisasjonen ACEA avdekker store utfordringer for elbiler i Europa.

Rapporten, som er utarbeidet av Transport & Mobility Leuven, peker på problemer med strømnettet, elbilproduksjon og spredningen av V2G-teknologi, som kan sende strøm fra elbiler tilbake til nettet.

Europas strømnett er direkte «forankret» i rapporten. Den beskrives som utdatert og ikke klar for mange flere elbiler.

Hvis hele bilparken skulle gå over til elektrisk kraft i dag, ville det skapt «enorme problemer» mange steder, ifølge Mobility Swedden-direktør Mattias Bergman.

Antallet solcelleinstallasjoner er også lavere enn det som bør forventes i 2025. Mange land henger etter med smarte strømtjenester.

Disse tjenestene kan fordele strømbehovet utover dagen. Faste strømpriser i flere land gjør det mindre attraktivt å planlegge lading til tider med lav etterspørsel, for eksempel om natten.

Bilmerkene selv fremhever ofte V2G-teknologi. Dette betyr at bilen kan dele strøm for å balansere strømnettet. Denne teknologien finnes imidlertid bare i tolv prosent av elbilene som selges i Europa.

Utfordringer med strømnettet og ladeteknologier

Spredningen av lading for elbiler går fremover. Det er betydelig flere ladepunkter nå enn for bare noen få år siden. Det er imidlertid store regionale forskjeller i EU.

Nederland, Frankrike og Tyskland driver gjennomsnittet opp. Men i 18 av EUs 27 medlemsland er det fortsatt færre offentlige ladestasjoner enn bensinstasjoner.

Produksjonen av elbiler i Europa får også det røde kortet. Europeiske energipriser er betydelig høyere enn i konkurrerende regioner.

De er 151 prosent høyere enn i USA og 114 prosent høyere enn i Kina.

Dette gjør det vanskeligere for europeiske bilprodusenter å konkurrere globalt. Europa er også sterkt avhengig av importerte batterier. Kinesiske batterier er vanligvis 20–30 prosent billigere enn europeiske.

Produksjon, salg og økonomiske insentiver

Når det gjelder salg av nye biler, er det bare noen få land som skiller seg ut. De har en høy andel elbiler. Mange andre land ligger imidlertid langt etter i utviklingen.

I disse landene utgjør elbiler fortsatt mindre enn én av ti nye biler som selges. Utvalget av brukte elbiler vokser imidlertid raskt. Nye elbiler begynner også å bli lansert med priser under 30 000 euro, noe som tilsvarer omtrent 225 000 danske kroner.

Europeiske land har derfor svært ulike utgangspunkt i overgangen til elbiler. Hvis den overgangen noen gang skjer.

For å støtte elbilen har EU pålagt alle medlemsland å innføre ensartede støtteordninger. Men ikke alle medlemslandene er like begeistret for ideen,

For eksempel har land som Sverige og Tyskland fullstendig faset ut støtten til elbiler. Det samme skjer for tiden i Nederland.

På den andre siden av Atlanterhavet vil republikanerne gjerne avslutte all støtte til elbiler på føderalt nivå. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå...

EU-regler: 15-åringer kan nå kjøre bil

EU har endret sine førerkortregler for første gang siden...

Den danske motorstyrelsen avdekker absurd svindel med 250 biler

Biltilsynet og Skatteetaten øker kontrollen over bilforhandlernes interne transaksjoner...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en...

USA vil ha en ny bilavgift – elbiler må betale 10 ganger mer

I USA har republikanerne foreslått å innføre en ny...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Familie arrestert: stjal millioner fra kjent bilfabrikk

Et større tyveri som har herjet Fords fabrikk i Dearborn, USA, er nå over. Politiet har arrestert en familie etter at et stort lager...

Polestar skylder nesten 48 milliarder kroner

Etter flere forsinkelser har Polestar lagt frem årsregnskapet for 2024. Regnskapet er i et rot med et tap på 13 milliarder og en gjeld...

Derfor holder Scania seg til V8-motoren.

Men mange av konkurrentene er opptatt med å kutte ned på antall sylindere, mens Scania holder seg til den store V8-motoren. Og det er...

5 år gammelt bilmerke skal bygge den neste Mitsubishi

Mitsubishi klarer ikke det selv. Derfor har japanerne leid inn et fem år gammelt sideprosjekt hos iPhone-produsenten Foxconn for å lage en ny bil...

Så råtten er en Tesla etter 6 år

En seks år gammel Tesla Model 3 avslører omfattende rustproblemer, advarer ekspert og NAF. Skjulte angrep på batteribolter og bremseslanger er overraskende. En seks...

Amerikas beste politi kan ikke kjøre med manuell girkasse

Amerikanske spesialstyrker i Secret Service kan være tøffe hunder. Men de er elendige i biler med manuell girkasse. Dette må nå korrigeres. Du har...

Tesla tapte – må betale 104.000 kroner til sint bilist

Tesla tok til og med en sjåfør for retten. Men nå har bilmerket tapt hele saken og skylder 104.000 kroner. En eier av en...

Ford-ansatte streiker over elbiler

Ved Fords fabrikk i Köln ulmer en generalstreik. Dårlig salg av de nye elbilene Ford Explorer og Capri og uenighet om 2900 oppsigelser skaper...

Bremseskive til Lamborghini Revuelto koster 72.000 kroner

Lamborghini Revuelto er ikke et billig bekjentskap. Uten avgift koster selve bilen fra 4 millioner kroner. En bremseskive? 72 000 kroner, takk. Prisene på...

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren. For bare...