Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men nå prøver de igjen. P72-en yter 700 hestekrefter.
Det legendariske bilmerket De Tomaso er tilbake med P72-modellen.
Med 700 hk fra en V8-motor sikter De Tomaso mot en gjenfødelse som et ekte superbilmerke. en.
Det har gått seks år siden De Tomaso lovet verden en ny bil. Så mye har skjedd i disse årene at mange hadde gitt opp håpet om å noen gang se merket igjen.
Men nå skjer det noe likevel.
Norman Choi er mannen bak prosjektet. Selv hevder han å kombinere kinesisk designforståelse med italiensk historie og en amerikansk forkjærlighet for V8-motorer.
– Moderne superbiler har ofte store V12-motorer. Men vi ønsket å holde fast ved tradisjonen og hedre De Tomasos historie. Det selskapet har alltid laget biler med V8-motorer.
Chios' visjon for koropplevelsen er også umiskjennelig.
– Det skal være som å sitte i en levende kino, og du skal kunne elske øyeblikket.
De Tomaso P72 får 700 hestekrefters V8-motor
Den nye P72 får 700 hestekrefter. Det kan virke beskjedent for en superbil i dag. De Tomaso lover imidlertid en komplett opplevelse.
Interiøret beskrives som et urverk og et maleri på samme tid. Speedometeret er gradert med romertall. Detaljene rundt dashbordet må lages for hånd og ikke på store maskiner.
Arbeidet på bilen har allerede vært omfattende.
– Vi ville at alt skulle være perfekt. Derfor har vi gjort alt på nytt fra bunnen av, forklarer Choi.
– Dette betyr at hver eneste detalj, fra de minste detaljene i interiøret til motoren, har blitt fullstendig ombygd siden vi viste prototypen.
Den lange utviklingstiden har vært en utfordring.
– Det har vært noen kaotiske år: Vi ville at det skulle være perfekt, men nå er vi her, og jeg synes det ble veldig bra, innrømmer Choi.
Pris, lansering og historie for De Tomaso
De Tomaso ble grunnlagt i Modena, Italia, i 1959. Grunnleggeren var den argentinske racerføreren Alejandro De Tomaso, som hadde et ønske om å bygge sine egne racerbiler.
Tidlig på 1960-tallet hadde merket et Formel 1-lag. De ga imidlertid opp Formel 1 for i stedet å fokusere på å bygge gatebiler.
Den siste modellen for P72 var Guará. Den ble lansert da Alejandro De Tomaso fikk hjerneslag i 1993. Produksjonen av Guará fortsatte frem til 2004.
Etter det var det få som trodde at merket noen gang ville lansere en bil igjen. Av samme grunn skapte det store overskrifter da De Tomaso annonserte en konseptbil for seks år siden.
P72 kommer i salg før jul. Det har gått 32 år siden en ny modell sist ble lansert fra merket.
Prisen på en De Tomaso P72 er ikke annonsert. Men da den første konseptbilen ble vist frem i 2019, var det snakk om en prislapp på 13,7 millioner.