Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at kinesiske bilmerker som BYD utkonkurrerer europeiske merker i verdens største bilmarked.

Kampen om det kinesiske bilmarkedet, verdens største, har sannsynligvis aldri vært blodigere. Og det er kineserne som vinner.

De – altså kineserne – har ikke bare tatt ledelsen innen elbiler. Nå truer de også områdene der europeiske merkevarer tradisjonelt har vært sterke.

En av dem som ser mest dystert på fremtiden er Stellantis' Asia-manager, Maxime Picat. Han er mer enn bekymret over den nåværende utviklingen.

Picat er sjokkert over hvor raskt kinesiske produsenter har vunnet markedsandeler. Han sa dette på Financial Times ' konferanse om bilens fremtid.

Kinesiske merker dominerer allerede salget av elbiler og større bilmodeller, mener han.

Nå er de også utfordrende i C-segmentet. Dette gjelder mellomstore bensinbiler. Det har lenge vært en bastion for vestlige bilmerker.

– Det er alt vi har igjen i Kina. Og det vil ikke vare, sa Picat.

Endringen er tydelig synlig i salgsstatistikken. Ved begynnelsen av 2020 hadde utenlandske merker 64 prosent av det kinesiske bilmarkedet. I dag har den andelen sunket til 32 prosent. Det viser hvor raskt markedet har endret seg.

Kinesisk fremrykk og europeiske reaksjoner

For eksempel har det kinesiske merket BYD allerede gått forbi Volkswagen. BYD er dermed det mestselgende bilmerket i Kina. Dette er et betydelig skifte i det store markedet.

Flere vestlige bilselskaper har reagert på utviklingen. Noen, inkludert Stellantis selv, har valgt å trappe ned eller trekke seg ut av Kina. Årsakene er fallende salgstall og stadig hardere priskonkurranse.

Andre bilprodusenter velger en annen vei. Volkswagen og Toyota har for eksempel besluttet å investere enda mer massivt i Kina. De fokuserer på å tilpasse seg det lokale markedet.

Volkswagen har investert ytterligere omtrent 18,65 milliarder danske kroner i et forsøk på å beholde de kinesiske pengene.

Gruppen jobber nå under mottoet «I Kina for Kina». Dette betyr at modeller er utviklet spesielt for kinesiske forbrukeres behov og preferanser.

For å understreke sin lojalitet til Kina har Volkswagen også brutt europeiske regelverk.

Tyskere er skeptiske til EUs forsøk på å innføre tollsatser på kinesiske elbiler importert til Europa.

Strategiske valg og en usikker fremtid

Stellantis har valgt en annen strategi enn Volkswagen. Etter å ha avviklet sin egen direkte virksomhet i Kina, har Stellantis nylig kjøpt opp aksjer i andre bilmerker.

Konsernet har kjøpt opp 20 prosent av den kinesiske elbilprodusenten Leapmotor for et beløp tilsvarende omtrent 11,19 milliarder danske kroner.

Formålet med investeringen er å delta i veksten i det kinesiske markedet. Dette må gjøres gjennom en lokal partner snarere enn gjennom direkte tilstedeværelse. Det er en måte å redusere risikoen på.

Maxime Picat erkjenner de store utfordringene. «Hvis man ser på hva som har skjedd de siste årene, er trenden sterk.

– Og det har vært svært vanskelig for vestlige bilprodusenter å opprettholde sin posisjon i Kina. Jeg er en ganske optimistisk person, men ikke i dette tilfellet.»

Den nåværende situasjonen i Kina skaper bekymring internt hos Stellantis. Etter at administrerende direktør Carlos Tavares ble sparket i desember, nevnes Picat som en mulig etterfølger.

Men det gjør også tidligere Seat-sjef Wayne Griffiths, som forlot stillingen sin i bilmerket 31. mars i år uten forvarsel.

Uansett hvem som tar over, vil den nye sjefen møte noen harde realiteter. De kinesiske bilmerkene er ikke bare til stede; de er i forkant på mange områder.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volkswagen-ulykken i København har skjedd flere ganger før

Først sendte Volkswagen uferdige biler ut på markedet. Og...

Dansk parkeringsplass solgt for 450.000 kroner uten hus

Det kan høres sånn ut. Men selv til en...

Temu kritisert for å selge farlige bildeler

Den kinesiske handelsplattformen Temu slår nå tilbake etter at...

Frykter konkurs: Ford er for liten for Europa

Fabrikkarbeidernes fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå...

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22

En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 har blitt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bilmerket DeTomaso gjenoppstår 13 år etter konkursen

Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men...

Bilsjef: EU skal fjerne bensin- og dieselforbud innen 2035

Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i 2035 når EU har til hensikt å forby det i nye biler. Hybrider bør tillates,...

Ny påstand fra Elon Musk får Tesla til å eksplodere

Elon Musk kan snart sikre seg en ny, omfattende lønnspakke og flere aksjer i Tesla, noe som vil øke kontrollen hans over elbilgiganten. En...

Truet bilmerke sikrer seg 9 milliarder kroner

Det kan godt hende at Nissan er truet av dårlig økonomi og svimlende tap. Men nå er det funnet 9 milliarder til en batterifabrikk...

Kjendis blitset 106 ganger av politibil

I sin Mercedes V-Klasse har den tidligere NHL-stjernen Ilya Kovalchuk blitt fanget av fotobokser 106 ganger på 16 måneder. Dette har resultert i 210...

Mannen bak den danske trafikkalarmen tjener 48 millioner kroner

I noen land er de ulovlige, andre ønsker å gjøre dem ulovlige. Men i Danmark er trafikkalarmer en millionforretning. Dette fremgår av Ooono A/S'...

Nok et bilmerke angrer på stor elbilplan

I det siste har bilmerker holdt tilbake fra å forlate store planer om kun å bygge elbiler. Og nå sier Subaru at de også...

92 prosent av danske sjåfører lyver – overholder ikke reglene

92 prosent av danske sjåfører mener at de er flinke til å holde til høyre. Men en tilfeldig sjekk på motorveien viser at det...

Nytt EU-krav kan gjøre elbiler mye dyrere i Danmark

Fra august 2025 må bilmerker overholde nye EU-forskrifter for batterier. Dette kan gjøre elbiler dyrere for dansker. Nye EU-krav for elbilbatterier trer i kraft...

Elbilforeningen: Bensin- og dieselbiler bør ikke forbys

I Norge ønsker landets elbilforening å ha 100 prosent elektriske kjøretøy på veiene senest innen 2040. Men verken bensin- eller dieselbiler bør forbys, sier...

BMW-eieren var 1 km/t unna å miste den svarte sommerbilen sin

En BMW 6-serie-eier i 60-årene kan puste lettet ut etter motet med Midt- og Vestsjællandspolitiet. Han vil ikke miste den svarte sommerbilen sin. Men...

Costco tilbyr ekstremt billig bensin: Blyfri for under 10 kr.

Costco åpner et nytt lager i Malmö – og bensinprisene er på bunnen! Sjåfører med en forkjærlighet for billig drivstoff bør se mot Malmö....