BMW har bekreftet at neste M3 i serien blir en elbil. Men fans av forbrenningsmotoren trenger ikke gå gråtende hjem.
BMW har bekreftet at neste M3 vil ha noe av en splittet personlighet. Bilen kommer både som en ren elbil og med forbrenningsmotor. Det skriver Carsales i et intervju med BMW-styremedlem Frank Weber. Den kommende elbilen vil tilsynelatende være basert på «new class»-plattformen som BMW har dedikert eksklusivt til elbiler. Fans av BMWs forbrenningsmotorer kan imidlertid få ned blodtrykket igjen. Det kommer også en ny M3 med forbrenningsmotor. Og den skal selges sammen med den elektriske M3. Frank Weber kaller det 'nødvendig' å ha begge deler. Både og så å si. Det er allerede spekulasjoner om BMW har planer om å gjøre den elektriske M3 til en «megabil» slik Lamborghini har planer om med sin første helelektriske bil. LES OGSÅ: Alle danske hydrogenstasjoner legges helt ned Begrepet «megabil» betyr «bare» at motoren – eller motorene – produserer minst én megawatt eller mer. I hestekrefter tilsvarer dette 1.360 enheter. Fran Weber bekreftet da også at den nye kan håndtere den slags kraft. Uten å si definitivt noe om antall hestekrefter. Men hvis BMW mener alvor med den typen effekt, vil neste M3 – eller i det minste én av dem – ha mer enn dobbelt så mange hestekrefter som den mest potente M3 akkurat nå. M3 CSL har 560 hestekrefter å gjøre godt med fra den 3-liters rette sekseren med doble turboer. Kjent av BMW-entusiaster under fabrikkkoden B58. En motor neste bensindrevne M3 vil trolig fortsette med. BMW har sagt at merket kan og vil utvikle motorer for de kommende og stadig strengere utslippskravene Euro 7.