I 2015 introduserte BMW sine kunder og omverdenen for håndbevegelser for å kontrollere flere funksjoner i kabinen. Det var imidlertid upopulært, og nå dropper tyskerne ideen.
BMW har bestemt seg for å fjerne en funksjon de introduserte tilbake i 2015: gestkontroll. Funksjonen, som gjorde at sjåføren kunne kontrollere visse funksjoner med håndbevegelser, ble opprinnelig lansert i den da nye 7-serien.
BMW har erkjent at funksjonen ikke ble brukt av mange bileiere. BMW mener at stemmestyring nå er et mer effektivt alternativ til bevegelseskontroll.
Ifølge BMW Blog er beslutningen om å droppe bevegelseskontroll fordi merkevarens nye stemmestyringssystem, drevet av kunstig intelligens, har forbedret seg så mye at det er det beste alternativet.
Bevegelseskontroll var en funksjon som gjorde at sjåføren kunne justere volumet ved å snurre fingrene i luften eller bytte sang ved å bevege hånden til venstre eller høyre.
Funksjonen var imidlertid ikke særlig synlig i bilene med mindre du visste at den fantes, og selv da var den ikke nødvendigvis praktisk å bruke.
BMW introduserer nå en ny generasjon biler kalt Neue Klasse, som får helt ny programvare og maskinvare. Faktisk mener tyskerne at en av de første bilene minner om E30 3-serien. Les mer om det her .
Neue Klasse-bilene skal bygges på en plattform som kan romme både elbilene og de med forbrenningsmotor.
Interiøret vil også være mer teknologisk avansert med funksjoner som en head-up-skjerm som strekker seg fra den ene siden av frontruten til den andre. Selv om den tyske toppsjefen tror at de helt store skjermene vil ende opp med å bli forbudt.
Rattet i nye BMW-er vil ha berøringsknapper. Det er ennå å se om tyskerne vil holde fast ved den strategien, i en tid hvor flere av de største konkurrentene erkjenner at kundene heller vil ha fysiske knapper.
Volkswagen har for eksempel erkjent at de fysiske knappene er noe kundene helst vil ha. Hyundai sier det samme.
Også amerikanske Lucid Motors mener at knappene er kommet for å bli. Det er delvis på grunn av knappene som merket mener er minst 7 år foran konkurrenten Tesla. Les den og flere spennende historier Boosted – hver dag.