HVO 100 er en mer miljรธvennlig diesel. Fra januar fylles alle nye dieselbiler hos BMW med det syntetiske drivstoffet.
BMW har bestemt seg for รฅ fylle drivstoff pรฅ alle nye dieselbiler produsert i deres tyske fabrikker med HVO 100 diesel. Dette er et mer miljรธvennlig alternativ til konvensjonell diesel, da drivstoffet totalt sett reduserer COโ-utslipp med opptil 90 prosent. Tiltaket trer i kraft fra 1. januar 2025.
โ Den skal vise kundene at HVO 100 er en fullverdig dieselerstatning. Men med 90 prosent lavere COโ-utslipp totalt sett, sier BMWs administrerende direktรธr Oliver Zipse.
HVO100 diesel, som stรฅr for 100 prosent hydrogenert vegetabilsk olje, er laget av vegetabilske oljer og animalsk fett.
Drivstoffet samsvarer med den europeiske standarden EN 15940 og regnes som et fornybart alternativ, selv om det fortsatt avgir CO2 under kjรธring.
BMWs dieselmotorer er allerede godkjent for รฅ kjรธre pรฅ HVO100. Drivstoffet fรฅr blant annet skryt for รฅ gi jevnere motorgang og ha bedre egenskaper i kulde sammenlignet med vanlig B7-diesel.
LES OGSร : Bilgigant i krise sier opp ytterligere 5500 ansatte
BMW er en av bilprodusentene som fortsetter รฅ satse pรฅ dieselteknologi, selv om mange andre i bransjen i รธkende grad satser pรฅ elektrifiserte biler.
Pรฅ grunn av fleksible plattformer kan BMWs kunder velge mellom elektriske, bensin- eller dieselversjoner av flere modeller. I 2028 utvider tyskerne med en hydrogenbil. Les mer om det her .
Initiativet med HVO100-diesel drevet pรฅ fabrikkene markerer et forsรธk fra BMW pรฅ รฅ redusere miljรธpรฅvirkningen fra dieselbilene deres selv fรธr de nรฅr kundene. Den fรธrste pรฅfyllingen av HVO10-diesel fra fabrikk er imidlertid begrenset til det som er nรธdvendig for รฅ fรฅ bilene frem og tilbake. For eksempel mellom utstillinger hos forhandlere.
โ Den fรธrste fabrikkfyllingen er รฅpenbart ikke nok for en tur fra Mรผnchen til Berlin. Men det vil vise kundene at HVO 100 er en fullverdig dieselerstatningยป, forklarer Oliver Zipse til avisen Bild.
BMW tilbyr fortsatt dieselmotorer for de fleste av modellene sine, som inkluderer bรฅde mindre tresylindrede varianter og de stรธrre inline-sekserne som finnes i stรธrre coupeer som X7.
Ved รฅ kombinere denne teknologien med HVO 100 hรฅper BMW รฅ bidra til en mindre tyngende overgang fra fossilt brensel til fornybare alternativer.