BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei.

BMW er forpliktet til å holde M3-modellen med forbrenningsmotor på programmet «så lenge som mulig».

Akkurat nå ryktes det at BMW skal lansere den første helelektriske M3 i 2027. Motsatt er det også allerede offentlig kjent at elbilen ikke vil erstatte bensinbilen.

Neste generasjon M3 får også en rettsekser mellom forhjulene. Akkurat som dagens modell.

BMW Ms visedirektør Slyvia Neubauer bekrefter til og med den planen i et intervju med australske CarExpert .

"Vi tilbyr elektriske M Performance-modeller som gir den sanne M-følelsen uten CO2-utslipp i det meste av modellutvalget vårt," sier Neubauer.

– Men vi mener også at det bør være plass til andre drivlinjer som hybridbiler eller vanlige forbrenningsmotorer.

Med synkende etterspørsel etter elbiler er det fornuftig å beholde den bensindrevne M3. Ikke alle M3-kjøpere vil ha noe med elbiler å gjøre. Selv ikke om de kan få flere hestekrefter.

I snart ett år har det vært allment kjent at BMW vil holde med bensinbilen. Men nå bekrefter M-avdelingen det. Igjen.

– Du kan være helt sikker på at vi er forberedt på fremtiden, sa Neubauer til CarExpert.

– Jeg kan også forsikre deg om at den helelektriske M3-en som jeg nettopp nevnte vil få en søster med forbrenningsmotor. De vil eksistere parallelt.

– Så uansett hva kundene etterspør, vil vi kunne dekke alle behov i alle markeder, så lenge lovverket tillater det.

Den elektriske BMW M3 vil trolig debutere i første halvdel av 2027 som en direkte erstatning for dagens bil.

Det skjer umiddelbart, BMW presenterer samme bil med en rettesekser. Det vil si en forbrenningsmotor. BMWBlog mener det.

I likhet med den nye BMW M5, vil den neste M3 sannsynligvis være en hybridbil. Tyskerne har uansett sagt at hybridløsningen er den eneste som kan holde liv i V8-motoren under gjeldende utslippskrav og grenser.

BMW har ikke bekreftet denne informasjonen, så den bør tas med en klype salt. En ting er imidlertid sikkert: Den neste bensindrevne M3-en får ikke manuell girkasse.

Et styremedlem fortalte i fjor til media at dagens M2 er den siste M-bilen med manuell girkasse. Det er derfor sannsynlig at den manuelle girkassen fases helt ut med dagens M3- og M4-modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=UeNLv2u0e8Q


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...