21. februar, 2025

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen bygger imidlertid også en elbil med falsk motorlyd.

BMW vet hva kundene vil ha. Eller det mener i alle fall M-avdelingen. Derfor får neste M3 i serien både falske motorlyder og kunstige girskift.

Tyskerne har tenkt å dekke over at de faktisk også lager elbil av kommende M3-er. Altså samtidig som den får en søster med forbrenningsmotor.

Nærmere bestemt holder M-avdelingen de velkjente inline-seksene i live fordi M-sjef Frank van Meel insisterer på at 4-sylindre er alt for få. Les mer om det her.

Men tilbake til den elektriske M3. Eller i det minste den kommende elektriske M3. BMW har foreløpig ikke ønsket å si for mye om bilen.

Men av tyskernes egne videoer om det er det tydelig at både falske motorlyder og datagenererte girskift står på menyen.

Den siste videoen om utviklingen av bilen er nesten 8 minutter lang, og tyskerne gjør virkelig alt for å øke spenningen. Det er først helt på slutten vi får høre hva som helst. Så, fra hva BMW mener er "motorlyd".

Dessverre kuttes videoen akkurat i det bilen øker farten. Derfor vet vi heller ikke om lyden endrer seg med bilens hastighet. Men noe kan godt tyde på det.

En tredje ting er at BMW ikke kaster alt over bord i jakten på elbiler. Akkurat som inline-seksen overlever i den andre versjonen av den kommende M3, har tyskerne ingen intensjon om å legge V8-motoren i graven.

Forklaringen er ganske enkel – markedet og dermed etterspørselen er rett og slett for stor. Mye tyder dessverre på at tyskerne må kjempe mot mye vekt.

Uansett er og har det vært et kompromiss BMW har måttet inngå. Ellers klarer ikke V8-motoren de stadig strengere utslippskravene i markeder som Europa.

BMW har imidlertid én ting å angre på når det kommer til nye M5. Nemlig at de til og med sa noe om bilens vekt da den ble lansert. Siden den gang har diskusjonen nærmest overskygget selve bilen.

Den nyeste M5 er også rekordtung. Den veier hele 2,5 tonn. Dette skyldes blant annet den tunge batteripakken. M5 er, for første gang noensinne, en plug-in hybrid.

Men i et nytt intervju gjør Frank van Meel det klart at han lot bilens vekt glippe fordi noen utenfor merket hadde hatt muligheten til å sitte bak rattet.

– Det (snakker om bilens vekt, red.) er en feil vi aldri kommer til å gjøre igjen, sier M-sjefen, ifølge Australian Carsales .

https://youtu.be/UeNLv2u0e8Q?si=c5y-O10vsy6qr21S

Latest

Don't miss

Peugeot vil kalle nye elbiler for GTi-modeller

GTi-modellene er ikke døde. I hvert fall ikke helt...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke....

Nye tall: Den danske bilparken er den eldste på 30 år

Til tross for inntoget av elbiler, har ikke danskenes...

Ekspert advarer mot brukte biler med disse motorene

En bruktbil er ikke bare en bruktbil. For de...

BMW gidder ikke bygge elbiler som kjører lange avstander

Hvorfor skulle vi det, er svaret fra BMWs utviklingssjef...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...

Haas smeller til Kevin Magnussen i nytt intervju

Haas og Kevin Magnussen er ikke et avsluttet kapittel. Likevel, i et nytt intervju, sender teamets teamleder bemerkninger til den danske racingtreneren. Haas og...

FDM slår alarm igjen: «Det er ulovlig»

FDM er igjen på jakt etter kommuner som bruker betalingsparkering som unnskyldning for å få mer penger i kassa. Nå er det galskap i...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så ille at de ikke har vært verre på 16 år. Det viser nå en undersøkelse...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk. Det er ikke bare støtfangere,...

Tesla innrømmer: Kanskje vi fjernet for mye

Svært få mennesker var fornøyd med at Tesla fjernet blinklysarmen. Og nå innrømmer bilmerket at det 'kanskje' har gått for langt. Tesla innrømmer at...

Politiet advarer sjåfører: Du mister førerkortet

14 sjåfører har allerede mistet førerkortet betinget fordi de har passert politiet med begrenset sikt ut av frontruten. Nå advarer rettshåndhevelse andre. Politiet advarer...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke. I hvert fall ikke med det første. Stockholm har lov til å forby alle bensin-...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I hvert fall når du heter Gordon Ramsay. På Instagram viser kjendiskokken frem sin nye Ferrari...

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der. Et...