Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen bygger imidlertid ogsรฅ en elbil med falsk motorlyd.
BMW vet hva kundene vil ha. Eller det mener i alle fall M-avdelingen. Derfor fรฅr neste M3 i serien bรฅde falske motorlyder og kunstige girskift.
Tyskerne har tenkt รฅ dekke over at de faktisk ogsรฅ lager elbil av kommende M3-er. Altsรฅ samtidig som den fรฅr en sรธster med forbrenningsmotor.
Nรฆrmere bestemt holder M-avdelingen de velkjente inline-seksene i live fordi M-sjef Frank van Meel insisterer pรฅ at 4-sylindre er alt for fรฅ. Les mer om det her.
Men tilbake til den elektriske M3. Eller i det minste den kommende elektriske M3. BMW har forelรธpig ikke รธnsket รฅ si for mye om bilen.
Men av tyskernes egne videoer om det er det tydelig at bรฅde falske motorlyder og datagenererte girskift stรฅr pรฅ menyen.
Den siste videoen om utviklingen av bilen er nesten 8 minutter lang, og tyskerne gjรธr virkelig alt for รฅ รธke spenningen. Det er fรธrst helt pรฅ slutten vi fรฅr hรธre hva som helst. Sรฅ, fra hva BMW mener er "motorlyd".
Dessverre kuttes videoen akkurat i det bilen รธker farten. Derfor vet vi heller ikke om lyden endrer seg med bilens hastighet. Men noe kan godt tyde pรฅ det.
En tredje ting er at BMW ikke kaster alt over bord i jakten pรฅ elbiler. Akkurat som inline-seksen overlever i den andre versjonen av den kommende M3, har tyskerne ingen intensjon om รฅ legge V8-motoren i graven.
Forklaringen er ganske enkel โ markedet og dermed etterspรธrselen er rett og slett for stor. Mye tyder dessverre pรฅ at tyskerne mรฅ kjempe mot mye vekt.
Uansett er og har det vรฆrt et kompromiss BMW har mรฅttet inngรฅ. Ellers klarer ikke V8-motoren de stadig strengere utslippskravene i markeder som Europa.
BMW har imidlertid รฉn ting รฅ angre pรฅ nรฅr det kommer til nye M5. Nemlig at de til og med sa noe om bilens vekt da den ble lansert. Siden den gang har diskusjonen nรฆrmest overskygget selve bilen.
Den nyeste M5 er ogsรฅ rekordtung. Den veier hele 2,5 tonn. Dette skyldes blant annet den tunge batteripakken. M5 er, for fรธrste gang noensinne, en plug-in hybrid.
Men i et nytt intervju gjรธr Frank van Meel det klart at han lot bilens vekt glippe fordi noen utenfor merket hadde hatt muligheten til รฅ sitte bak rattet.
โ Det (snakker om bilens vekt, red.) er en feil vi aldri kommer til รฅ gjรธre igjen, sier M-sjefen, ifรธlge Australian Carsales .