BMWs utviklingssjef Frank Weber nekter รฅ kalle forbrenningsmotoren en utdatert teknologi. Merket holder seg til bรฅde bensin og diesel, selv om EU forbyr det i 2035.
Om bare 11 รฅr er det slutt pรฅ nye diesel- og bensinbiler hvis de ikke kan kjรธre pรฅ syntetisk drivstoff.
Det mener i hvert fall EU etter at forbudet ble stemt gjennom parlamentet i fjor. Men det betyr ikke all verden for BMW. Tyskerne vil ikke la forbrenningsmotoren ligge.
Det sier merkevarens utviklingssjef Frank Weber i et intervju med avisen Focus .
โ Vi vil fortsette รฅ investere og utvikle bensin-, diesel- og plug-in hybridmotorer.
LES OGSร : Skroter elbil fordi ny ladeuttak koster 65.000 kroner
โ Spesielt fordi det ikke bare handler om at det er nye, strengere utslippsgrenser i Europa. Det er en global prosess, sier Frank Weber.
Avgjรธrelsen, som ogsรฅ innebรฆrer at merket nekter รฅ sette en dato for utfasing av forbrenningsmotoren, er ifรธlge BMW knyttet til den generelle usikkerheten rundt elbiler.
โ Usikkerheten rundt finansiering bidrar ogsรฅ til dette dilemmaet. Dette kompliserer produktplanleggingen for den enkelte bilprodusent. Derfor er det sรฅ viktig for BMW รฅ investere i fleksibilitet nรฅr det gjelder drivlinjer, sier utviklingssjefen.
At BMW nekter รฅ forlate forbrenningsmotoren er ikke det samme som en avskrivning av elbilen. Faktisk kunne merket fra Mรผnchen i fjor notere at de solgte 75 prosent flere elbiler enn รฅret fรธr.
Det er derimot ikke et uttrykk for at BMW รธnsker รฅ kaste seg ut i priskrigen som Tesla startet for halvannet รฅr siden med massive prisfall pรฅ splitter nye biler.
Frank Weber hevder at han ikke forstรฅr hvordan Tesla og de kinesiske merkene kan holde en virksomhet i gang. Men faktum er at Tesla nylig har kuttet enda mer ned pรฅ prisen pรฅ nye biler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!