Akkurat nรฅ lรฅner Toyota plattformen til sportsbilen Supra av BMW. I fremtiden vil imidlertid de to bilmerkene slรฅ seg enda mer sammen for hydrogenbiler.
Hydrogenbiler bรฅde har og har hatt mer enn problemer med รฅ slรฅ gjennom. Men nรฅ prรธver BMW og Toyota รฅ oppnรฅ et gjennombrudd for biltypen.
Sammen skal de to bilmerkene investere i fremtidens hydrogenbiler, slik at biltypen kan bli mer konkurransedyktig.
Dette skriver forretningsmediet Nikkei Asia .
Hver for seg har Toyota og BMW allerede startet utviklingen av hydrogenbilen. Begge eksperimenterer til og med med forbrenningsmotorer som brenner hydrogen i stedet for bensin eller diesel.
LES OGSร : Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen
Ifรธlge Nikkei Asia innebรฆrer det nye samarbeidet at Toyota skal forsyne BMW med brenselceller, BMW mรฅ til gjengjeld utvikle selve plattformen, som fremtidens hydrogenbiler skal bygges pรฅ.
BMW har i begrenset grad bygget iX5 Hydrogen, som i dag fungerer som et korlaboratorium. Men bilen viser seg allerede รฅ vรฆre billigere enn andre X5-versjoner.
Pรฅ hjemmebane holder Toyota-importรธren hardnakket seg til hydrogenbilen Mirai. Selv om det ikke er en eneste hydrogenstasjon igjen i Danmark. Heller ikke kritikk i forbindelse med Toyotas sponsing av OL, som i รฅr fant sted i den franske hovedstaden Paris, kan fรฅ japanerne til รฅ snu ryggen til teknologien.
Kritikere ville ellers fรฅtt Toyota utvist fra OL fordi merket brukte anledningen som et utstillingsvindu for spesielt hydrogenbilen. I et รฅpent brev til OL-arrangรธren klaget 120 akademikere pรฅ at hydrogenbilene hindrer og forsinker den grรธnne omstillingen. Les mer om det her .