Det nytter ikke å produsere elektriske motorsykler fordi de rett og slett ikke er konkurransedyktige, sier BMW Motorrad-direktør Markus Flasch.
Det blir ikke noe som heter en elektrisk BMW-motorsykkel. I hvert fall ikke denne gangen.
Lederen for merkets motorsykkelavdeling, Markus Flasch, har tatt den avgjørelsen. Vision DC Roadster-konseptet er dermed sendt til søppelkassen.
Da BMW nylig presenterte et annet tohjulskonsept, R 20, på Villa d'Este i den italienske hovedstaden Roma, forsvarte Flasch sin avgjørelse.
– Det er en logisk og en følelsesmessig side ved svaret.
LES OGSÅ: Disse elbilene har forsvunnet helt – hvor ble de av?
– Den logiske siden er at vi har sett på tall og andre fakta for DC Roadster. Og det er langt i utviklingen. Men den er ikke like konkurransedyktig som M 1000 RR (en bensindrevet supersykkel fra BMW, red.), sier direktøren ifølge mediet Autodrive .
Markus Flasch la også til at han ikke har lykkes i å finne en motorsyklist som er villig til å betale 30.000 euro for å kjøre rundt en purke eller kjøre opp et fjellovergang på en elektrisk motorsykkel.
– Det er ingen. Og det er absolutt ingen som vil si at de skal til Nordkapp via Afrika på den måten, sier BMW-sjefen.
Noe annet vi derimot kan regne med er at BMW – altså avdelingen på fire hjul – også skal holde liv i forbrenningsmotoren. Tyskerne vil ikke sette noen sluttdato på teknologien.
I stedet fortsetter utviklingen av både diesel- og bensinmotorene. Det er til og med eksperimenter med biler som går på hydrogen. Faktisk er X5 på hydrogen billigere enn dieselversjonen. Les mer om det her .