Svenske Bo Andersson er bedre kjent som Bosse Bildoktor, og han er ikke i tvil. Elbilen er idioti. I hvert fall akkurat nå.
Svenske Bo Andersson, som også er kjent som Bosse Bildoktoren, lever av å skrive bøker om biler.
Men før han begynte på det, var han mekaniker i mange år. Noe som senere utviklet seg til en kontrollørrolle i forbindelse med ombygging av eldre biler i Sverige.
Noen av dem er til og med utstyrt med batteripakker. Likevel er ikke Bo Andersson spesielt begeistret for elbilen.
Spesielt ser han ikke poenget med å måtte bytte batteripakke på et tidspunkt. For det er – i hvert fall slik det ser ut akkurat nå – uhyrlig dyrt.
LES OGSÅ: Audi i flammer: «Det var bare 180.000 kroner»
For selv om bilen kan være så lettkjørt og krever svært lite vedlikehold, holder ideen om å være god fortsatt når et nytt batteri koster mye mer enn den brukte elbilen er verdt.
– Så er det idiotien når batteriene er for gamle, og det kan koste 400.000 (svenske kroner, red.) å skifte batteriene på en bil som er verdt 50.000 kroner. Bilen kan være fantastisk ellers, og da er du tilbake i bruk og kaster tanken.
Bo Andersson skulle også gjerne sett fokus på utvikling av annet og mer enn elbiler. Han kan imidlertid konstatere at det ikke skjer så mye med hydrogen.
Samtidig brukes mer energi til å produsere syntetisk drivstoff enn den kunstige bensinen til syvende og sist gir med tanke på fremdrift på veien. Likevel går utviklingen av elbiler i feil retning.
– Jeg har nylig sett på hva Volvo tilbyr av elbiler. Og jeg synes at mange biler har unødvendig mye kraft, hvem trenger 400 hestekrefter?, spør han i et intervju med Carup .
Svenske Bo Andersson er ikke den eneste som er skeptisk til en ensidig satsing på elbiler. Det samme gjør en rekke bilprodusenter. Inkludert Toyota og BMW.
Japanerne har derimot hatt vanskelig for å kvitte seg med sin foreløpig eneste elbil – når hydrogenbilen Mirai trekkes ut – fra modellutvalget. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!