19. april, 2025

Boss bekrefter: Volkswagen ID.1 går i produksjon her

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om de forventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lansering og hvorfor de produseres i Portugal og Spania.

Volkswagen er på vei med den etterlengtede, billige elbilen Volkswagen ID.1. Målet er en pris under 150.000 danske kroner. Den etterfølges av den litt større ID.2all, som også tar sikte på et lavere prissegment.

Kundene må imidlertid væpne seg med tålmodighet. Volkswagen har bekreftet at produksjonen av ID.1 i utgangspunktet er planlagt å starte i september 2027. Det er mer enn to år frem i tid.

ID.1 blir en kompakt bybil. Den er bare 3,38 meter lang. Dette plasserer det mellom VW Up! når det gjelder størrelse. og VW Polo.

Til tross for de kompakte ytre dimensjonene, forventes plassen inne å være sammenlignbar med Polo. Dette gjør den til en potensielt praktisk løsning for bykjøring.

VW-sjef Thomas Schaefer sa til sine ansatte at den kommende bilen vil være billig «men av høy kvalitet».

– Bilen blir en rimelig, høykvalitets og lønnsom elektrisk Volkswagen – fra Europa til Europa.

VW ID.1 og ID.2all: produksjon og priser

For ID.1 lander kommer Volkswagen ID.2all. Den forventes å være på markedet allerede i 2026. Den beskrives som en moderne etterfølger til klassikeren Beetle – en bil for alle.

Plassen i ID.2all skal minne om den i en Volkswagen Golf. Bagasjerommet blir imidlertid større enn i Golfen.

Prisen på ID.2all forventes å være under 25 000 euro. Det tilsvarer cirka 187.500 danske kroner.

Produksjonen av ID.1 vil finne sted ved Volkswagens fabrikk i Palmela, Portugal. Det blir den første elbilen som bygges på den portugisiske fabrikken.

En hovedgrunn til å velge Portugal er lavere produksjonskostnader. Det er billigere enn å produsere i Tyskland. Dette skal bidra til å holde prisen på ID.1 under 20 000 euro, eller cirka 149 000 danske kroner.

Volkswagens strategi for små elbiler

Den større ID.2all vil bli bygget andre steder. Produksjonen av den modellen vil bli plassert ved Seats fabrikk utenfor Barcelona i Spania.

Volkswagen har satt seg ambisiøse mål for sine nye små elbiler. Målet er å produsere 100 000 biler per år av både ID.1 og ID.2all.

I Danmark ga Volkswagen en smakebit på fremtiden. ID.Every1 konseptbilen ble presentert på et arrangement i Brøndby 3. mai 2025.

Salget av elbiler øker i Europa. Særlig har introduksjonen av mindre og billigere modeller satt fart i utviklingen. Volkswagen melder seg nå inn i kampen i det segmentet.

Med ID.1 og ID.2all tar Volkswagen et fullt steg inn i markedet for rimeligere elbiler. Det blir spennende å følge mottakelsen av modellene.

Er du interessert i flere nyheter om Volkswagen eller andre bilmerker? På Boosted.dk kan du for eksempel finne historien om at Europas største våpenprodusent ønsker å kjøpe en VW-fabrikk som er truet av nedleggelse. Les mer her .

Latest

Don't miss

Oops – kunde "glemte" 175 burgere i en taxi

Skyttetjenesten Uber løfter nå sløret for det sjåførene har...

Trump vurderer å droppe 25% toll på alle biler

Donald Trump vurderer å utsette de kontroversielle biltollene for...

Krisen fortsetter – bilindustrien er den verste på 70 år

Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted...

Syklister bruker falske fotobokser for å lure sjåfører

Syklister bør bruke fartsalarmer som Saphe og Ooono for...

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres er 'bygget fra grunnen av i USA'. Men det er løgn, og nå må annonsen...

Victor har nettopp fullført 1.600.000 kilometer i sin Toyota – to ganger

Amerikanske Victor Shepherd har nå for andre gang akkurat passert 1.600.000 kilometer i en Toyota Tundra. Denne gangen med en modell fra 2014. Victor...

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke konkurrenter – spesielt sikkerheten og designet imponerer den internasjonale juryen. Volvo EX90 har nettopp blitt...

Livstruende feil koster bilgiganten 2 milliarder kroner

En italiensk domstol har godkjent et gruppesøksmål mot Stellantis på grunn av farlige kollisjonsputer hos Citroën og søstermerket DS. Kravet er på 2 milliarder...

Her mister 100 sjåfører førerkortet hver eneste dag

Strenge regler for mobiltelefoner i biler i Italia resulterer i tusenvis av diskvalifikasjoner. 100 sjåfører mister førerkortet på denne måten hver dag. Bruk av...

EU kan slippe toll på disse bilene helt

EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske elbiler kan snart være en saga blott og erstattet av faste minstepriser for bilprodusentene. Forhandlingene...

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner overfor samme antall år bak murene etter at han ble knyttet til flere brannbombeangrep mot...

Oops – kunde "glemte" 175 burgere i en taxi

Skyttetjenesten Uber løfter nå sløret for det sjåførene har registrert over tid som kundene har glemt i drosjer. Blå. 175 burgere. Uber avslører nå...

Tesla Model Y har allerede falt 75.000 kroner i pris

Den er helt ny. Men i USA er den ansiktsløftede Tesla Model Y allerede redusert med 75.000 kroner. Kundene vil imidlertid måtte leve med...

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil

Polestar 4 følger ambisiøst Porsche Macan og BMW i5. Den kinesiske svensken etterlater dessverre et inntrykk med rom for alt for mange forbedringer. Jeg...

52 prosent av disse sjåførene kjører alltid for fort

Mer enn annenhver sjåfør kjører for fort. Men det er fortsatt en gruppe sjåfører som skiller seg ut i trafikken. Dette viser en ny...

Syklister bruker falske fotobokser for å lure sjåfører

Syklister bør bruke fartsalarmer som Saphe og Ooono for å rapportere falske kontroller på motorveier og dermed tvinge sjåfører til å senke farten, mener...