Boss bekrefter: Volkswagen ID.1 går i produksjon her

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om de forventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lansering og hvorfor de produseres i Portugal og Spania.

Volkswagen er på vei med den etterlengtede, billige elbilen Volkswagen ID.1. Målet er en pris under 150.000 danske kroner. Den etterfølges av den litt større ID.2all, som også tar sikte på et lavere prissegment.

Kundene må imidlertid væpne seg med tålmodighet. Volkswagen har bekreftet at produksjonen av ID.1 i utgangspunktet er planlagt å starte i september 2027. Det er mer enn to år frem i tid.

ID.1 blir en kompakt bybil. Den er bare 3,38 meter lang. Dette plasserer det mellom VW Up! når det gjelder størrelse. og VW Polo.

Til tross for de kompakte ytre dimensjonene, forventes plassen inne å være sammenlignbar med Polo. Dette gjør den til en potensielt praktisk løsning for bykjøring.

VW-sjef Thomas Schaefer sa til sine ansatte at den kommende bilen vil være billig «men av høy kvalitet».

– Bilen blir en rimelig, høykvalitets og lønnsom elektrisk Volkswagen – fra Europa til Europa.

VW ID.1 og ID.2all: produksjon og priser

For ID.1 lander kommer Volkswagen ID.2all. Den forventes å være på markedet allerede i 2026. Den beskrives som en moderne etterfølger til klassikeren Beetle – en bil for alle.

Plassen i ID.2all skal minne om den i en Volkswagen Golf. Bagasjerommet blir imidlertid større enn i Golfen.

Prisen på ID.2all forventes å være under 25 000 euro. Det tilsvarer cirka 187.500 danske kroner.

Produksjonen av ID.1 vil finne sted ved Volkswagens fabrikk i Palmela, Portugal. Det blir den første elbilen som bygges på den portugisiske fabrikken.

En hovedgrunn til å velge Portugal er lavere produksjonskostnader. Det er billigere enn å produsere i Tyskland. Dette skal bidra til å holde prisen på ID.1 under 20 000 euro, eller cirka 149 000 danske kroner.

Volkswagens strategi for små elbiler

Den større ID.2all vil bli bygget andre steder. Produksjonen av den modellen vil bli plassert ved Seats fabrikk utenfor Barcelona i Spania.

Volkswagen har satt seg ambisiøse mål for sine nye små elbiler. Målet er å produsere 100 000 biler per år av både ID.1 og ID.2all.

I Danmark ga Volkswagen en smakebit på fremtiden. ID.Every1 konseptbilen ble presentert på et arrangement i Brøndby 3. mai 2025.

Salget av elbiler øker i Europa. Særlig har introduksjonen av mindre og billigere modeller satt fart i utviklingen. Volkswagen melder seg nå inn i kampen i det segmentet.

Med ID.1 og ID.2all tar Volkswagen et fullt steg inn i markedet for rimeligere elbiler. Det blir spennende å følge mottakelsen av modellene.

Er du interessert i flere nyheter om Volkswagen eller andre bilmerker? På Boosted.dk kan du for eksempel finne historien om at Europas største våpenprodusent ønsker å kjøpe en VW-fabrikk som er truet av nedleggelse. Les mer her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...