Det kan godt hende at regjeringen vil endre bilavgiftene. Men det er ingenting รฅ ta for gitt, og elbiler blir ikke billigere, sier bransjeekspert Jacob Skjรฆrris.
Regjeringen vil endre bilavgiftene. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har til og med sagt at elbiler bรธr vรฆre ยซallmenneieยป i Danmark.
Men pรฅ Christiansborg mรฅ folk slutte รฅ fortelle danskene at det blir billigere รฅ kjรธpe og eie en elbil. Dette mener bransjeekspert Jacob Skjรฆrris.
For ifรธlge ham er det ingenting รฅ flytte pรฅ seg. I hvert fall ikke nรฅr det gjelder skatter. Elbiler kan virke billigere, men realiteten, ifรธlge Jacob Skjรฆrris, er at pengene bare mรฅ finnes andre steder.
Han skriver dette i et innlegg pรฅ LinkedIn .
โ Inntektsnรธytral betyr at pengene mรฅ finnes andre steder. En skatterabatt forutsetter at det er noe รฅ gi bort. Som ikke er tilgjengelig pรฅ elbiler opptil 419000 kroner.
โ Veiprising er et annet ord for bompenger, noe som kan gi mening i omrรฅder med trafikkork, skriver bransjeeksperten.
FDM foreslรฅr at diesel- og bensin-eiere mรฅ betale
Han mener at en omstrukturering av bilavgiftene er fornuftig dersom det rammer elbiler, fordi slik det er i dag, blir de ikke beskattet hardt nok.
โ Men det vil resultere i hรธyere avgifter for de fleste dansker som kjรธper elbil, stรฅr det.
Uansett hva som skjer med bilavgiftene i Danmark, er politikerne travle. Skatteministeren รธnsker รฅ ha en avtale pรฅ plass fรธr sommerferien.
Og FDM har faktisk et forslag til hvordan en ny skattemodell kan settes sammen. Foreningen foreslรฅr รฅ viderefรธre lovforslaget til folk med diesel- og bensinbiler.
For hvis det mangler inntekter, dvs. penger i statskassen, pรฅ grunn av avskaffelsen av for eksempel registreringsavgiften, vil FDM foretrekke at midlene hentes fra et nytt kvotesystem fra EU.
ETS2-kvoten, som den kalles, betyr at det settes kvoter pรฅ CO2-utslipp. Og folk med diesel- og bensinbiler mรฅ betale for det.
Konkret er det anslรฅtt at ETS2-kvoten vil gjรธre en liter bensin 1,09 kroner dyrere enn den er i dag. I mellomtiden vil en liter diesel รธke med 1,17 kroner.
Det er heller ikke fรธrste gang Jacob Skjรฆrris, leder for bilavgift og prosjekter i IT-selskapet ASG Digital, har advart mot รฅ tukle med registreringsavgiften pรฅ biler i Danmark.
Han fortalte Motor magazine at det vil รฅpne en flomport for bilimport fra Tyskland fordi danskene her vil kunne nรธye seg med รฅ betale en avgift pรฅ 19 prosent. Det er 25 prosent i Danmark.