1. mars, 2025

Bugatti bygger nå de siste bilene med W16-motorer noensinne

W16-motoren er nesten over. Men ikke fordi Bugatti har samlet de siste 100 eksemplarene av motoren som skal inn i den åpne Mistral.

En epoke går mot slutten. Når Bugatti først har bygget den 100. Mistral, vil den store W16-motoren aldri komme tilbake.

I slutten av forrige uke annonserte det franske merket at det hadde satt sammen den første av totalt 100 biler. En av dem skal beholde selve fabrikken, mens de 99 allerede er bestilt av velstående kunder.

At W16-motoren snart går mot slutten betyr ikke at fabrikken på Molsheim går inn for nedbemanning. Tvert imot.

For de fortsetter med en 8,3-liters V16-motor utviklet av engelske Cosworth. I motsetning til Volkswagen-utviklede W16, klarer nye Bugatti Tourbillon seg uten turbotrykk i det hele tatt.

Likevel er det 1000 hestekrefter å hente. Og det er bare i motoren. Til det må musklene fra en veldig liten hybridpakke legges til. Dette gir en total effekt på 1800 hestekrefter og nesten 2000 newtonmeter.

Motsatt er det ingenting som tyder på at V16-motoren er truet. Uansett har Bugatti-direktør Mate Rimac innrømmet at kundene hans egentlig ikke bryr seg om elbiler lenger.

Selv ikke om Rimac faktisk setter navnet sitt til verdens raskeste elbil. De som virkelig har penger vil fortsatt ønske seg biler med forbrenningsmotor.

– Rimac er ikke utelukkende et elbilmerke. "Vi bygger det som er mest interessant på et gitt tidspunkt," sier Mate Rimac i et intervju med Autocar .

– Jeg kjempet mot Volkswagen – og jeg fikk viljen min – neste Bugatti blir IKKE en elbil, sa han allerede i august 2022.

https://www.youtube.com/watch?v=9RtSMfMS9h8

Latest

Don't miss

Sverige forbyr opphugging av klassiske biler

Sverige har forbudt bilopphuggerier å selge "velg-selv deler" til...

Mekaniker innrømmer å ha jukset: "Jeg jukser med vilje"

AdBlue-systemet er noe Djevelen skapte. I alle fall hvis...

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi,...

Mercedes dropper forvirrende navn på alle elbiler

Mercedes har lenge sagt at EQ-modellene var på vei...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mekaniker innrømmer å ha jukset: "Jeg jukser med vilje"

AdBlue-systemet er noe Djevelen skapte. I alle fall hvis du spør en svensk mekaniker. Svindel er umulig å oppdage. En mekaniker, som ønsker å...

Forskere: Elbiler er 59 prosent renere enn fossilbiler

Ifølge en ny tysk studie er elbiler opptil 59 prosent renere enn bensin- og dieselbiler. Studien sender også hybridene inn i skammekroken. Elbiler er...

Oppsagt bildirektør tjente 734.000 kroner dagen

Carlos Tavares var – helt til han ble sparket av Stellantis Group – en av de best betalte direktørene i bilindustrien. I snitt fikk...

Dansk bilimportør taper 3 millioner kroner om dagen

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility Group, som også er i Danmark, taper over tre millioner svenske kroner om dagen. Brukte elbiler har skylden. Hedin...

Superbillig batteri for elbiler som skal være laget av papir

En batteripakke laget for elbiler tom for papir? Ja, det er godt nok ifølge et selskap fra Singapore, som hevder å kunne holde tritt...

Her er den nye trafikkregelen – gjeldende fra 1. mars

Fra lørdag 1. mars 2025 får frivillige badevakter kjøre med grønt lys i trafikken. Blinket gir imidlertid ikke de frivillige rett til å bøye...

Tesla kjøper ut urolig selskap – alle penger er borte

Den tyske bilunderleverandøren Manz har erklært seg insolvent. Nå hopper Tesla inn og kjøper hele butikken. Den tyske bilunderleverandøren Manz har gått tom for...

Dansk toppdirektør ferdig – forlater flere bilmerker

Den danske bilimportøren Semler Premium, som selger Porsche, Lamborghini og Bentley i Danmark, har skilt lag med sin direktør Klaus Frokjær. Offisielt etter gjensidig...

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke. Salget av elbiler...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som var vanskelig å fatte. Men nå skal Nissans Qashqai-fabrikk i Sunderland reduseres med 50 prosent...

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el-...

Volkswagen ID.4 synker til 140.000 kroner i pris

Volkswagen er nå så presset på det kinesiske markedet at den ellers danskvennlige ID.4 reduseres til 140.000 kroner. Volkswagen har satt ned prisen på...