I 1987 stoppet Buick Regal Grand National samlebånd. 37 år senere er bilen tilbake med 1.248 hestekrefter.
Det var mange nyheter å følge med på årets SEMA Show i USA. En av de mest interessante var Buick Grand National, med kallenavnet Invadr.
På SEMA-messen i 2024 vil to ombygde korvetter bli presentert: en Chevrolet K5 Blazer ved navn Tuka og en Buick Grand National ved navn Invadr.
Invadr er basert på Buicks ikoniske modell fra 1980-tallet. Men under det klassiske eksteriøret skjuler det seg en 3,8-liters V6-motor med to turboladere. Bygget av Duttweiler Performance, motoren produserer 1248 hestekrefter og 1356 Nm dreiemoment takket være to Precision 62 turboladere.
Ringbrødre, som står bak ombyggingen, opplyser at motoren tåler et trykk på opptil 3,44 bar. Noe som er nok til 2000 hestekrefter
Alle hestekrefter sendes til bakhjulene via en Tremec T-56 sekstrinns manuell girkasse og en spesialbygd karbonfiberpropaksel.
LES OGSÅ: Donald Trumps nye bil «The Beast» koster 110 millioner danske kroner.
Apropos karbonfiber, det er det bremsene er laget av. Platene er tatt direkte fra en Corvette ZR1. Og så er det støtdemperne. De er justerbare og levert av Penske Motorsport Et nitrogenbasert luftsystem for raske dekkskift kan heve bilen, akkurat slik vi ser det når Penske blant annet korer. Le Mans.
De 345 millimeter brede Michelin Cup 2-dekkene på bakhjulene sørger for optimalt veigrep. Eller så optimalt som det kan bli nå, når det er 1.248 hestekrefter å gjøre godt nok med. Det er tross alt grenser for hvor mye fysikkens lover kan bøyes.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her