22. januar, 2025

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten 10.000 biler.

Det kinesiske bilmerket BYD har tatt et nytt steg i sin globale ekspansjon ved å bygge verdens største skip for å transportere biler.

Skipet, som kan frakte opptil 9.200 biler, er et tegn på BYDs ambisjoner om å øke eksporten, til tross for økende straffetoll på elbiler fra Kina i flere land.

Toyota og en rekke andre bilmerker bruker spesialbygde RoRo (Roll-on/Roll-off) skip for å frakte biler over lange avstander.

BYDs nye skip, «BYD Shenzhen», overgår tidligere rekorder med sin kapasitet på 9200 biler. Skipet er 219 meter langt, 37,7 meter bredt og har en toppfart på 18,5 knop (34,3 km/t).

Dette skriver Carnews China .

«BYD Shenzhen» er drevet av diesel og utstyrt med store batteripakker. Batteriene brukes ikke til å kjøre skipet fremover, men for å forsyne det med strøm når det er i havn eller i standby-modus. BYD hevder at denne teknologien gjør «Shenzhen» til det mest miljøvennlige frakteskipet for biltransport.

Toyota har ennå ikke skip av denne størrelsen i sine flåter. "BYD Shenzhen" er det fjerde skipet i BYDs flåte av biltransportører. Selskapet planlegger å utvide flåten til åtte skip tidlig i 2026.

Til sammenligning kunne BYDs første lasteskip, som ble lansert i 2024, frakte rundt 5000 biler. Søsterskipet «Hefei» har en kapasitet på 7000 biler.

I 2024 eksporterte Kina totalt 417 204 elektriske kjøretøy, inkludert et økende antall til Europa. BYDs investering i en flåte av store lasteskip indikerer en forventning om fortsatt vekst i eksporten, til tross for handelshindringer.

LES OGSÅ: Lando Norris' Ferrari F40 knuste i en forferdelig ulykke

Toyota og andre store bilprodusenter må følge BYDs ekspansjon med interesse. Det kinesiske selskapets aggressive fokus på eksport kan endre maktbalansen i den globale bilindustrien.

Motsatt er det også stemmer i Kina som ikke tror at hele korthuset holder. Hos Nio, som floppet i fjor og nærmest la ned i Danmark, tror ledelsen fortsatt at det kan bli verdens største bilmerke. Eller i det minste en av de største.

Faktisk tror bilmerkets direktør og gründer William Li at fem av verdens største bilmerker på bare ti år vil komme fra Kina.

Hos Xpeng er spådommene noe mer dystre om det. Merkets direktør, He Xiaopeng, mener at de kommende årene vil være "en meningsløs separasjonskamp" i bilindustrien. Og at flere bilmerker som en konsekvens vil ha bukket fullstendig under før 2027.

Latest

Don't miss

Nye tall: Dansker bruker mer penger på splitter nye biler

Selv om nybilsalget falt i 2024, brukte danskene mer...

Fyrte Kevin Magnussen innrømmer feil i Formel 1

Kevin Magnussen, som kanskje/kanskje ikke har lagt Formel 1...

Jaguars egne ansatte hader nyt «woke»-logo

Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det...

Saphe har brutt loven, sier myndighetene

Saphe, som tjener millioner på å selge trafikkalarmer til...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...