BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten 10.000 biler.

Det kinesiske bilmerket BYD har tatt et nytt steg i sin globale ekspansjon ved å bygge verdens største skip for å transportere biler.

Skipet, som kan frakte opptil 9.200 biler, er et tegn på BYDs ambisjoner om å øke eksporten, til tross for økende straffetoll på elbiler fra Kina i flere land.

Toyota og en rekke andre bilmerker bruker spesialbygde RoRo (Roll-on/Roll-off) skip for å frakte biler over lange avstander.

BYDs nye skip, «BYD Shenzhen», overgår tidligere rekorder med sin kapasitet på 9200 biler. Skipet er 219 meter langt, 37,7 meter bredt og har en toppfart på 18,5 knop (34,3 km/t).

Dette skriver Carnews China .

«BYD Shenzhen» er drevet av diesel og utstyrt med store batteripakker. Batteriene brukes ikke til å kjøre skipet fremover, men for å forsyne det med strøm når det er i havn eller i standby-modus. BYD hevder at denne teknologien gjør «Shenzhen» til det mest miljøvennlige frakteskipet for biltransport.

Toyota har ennå ikke skip av denne størrelsen i sine flåter. "BYD Shenzhen" er det fjerde skipet i BYDs flåte av biltransportører. Selskapet planlegger å utvide flåten til åtte skip tidlig i 2026.

Til sammenligning kunne BYDs første lasteskip, som ble lansert i 2024, frakte rundt 5000 biler. Søsterskipet «Hefei» har en kapasitet på 7000 biler.

I 2024 eksporterte Kina totalt 417 204 elektriske kjøretøy, inkludert et økende antall til Europa. BYDs investering i en flåte av store lasteskip indikerer en forventning om fortsatt vekst i eksporten, til tross for handelshindringer.

LES OGSÅ: Lando Norris' Ferrari F40 knuste i en forferdelig ulykke

Toyota og andre store bilprodusenter må følge BYDs ekspansjon med interesse. Det kinesiske selskapets aggressive fokus på eksport kan endre maktbalansen i den globale bilindustrien.

Motsatt er det også stemmer i Kina som ikke tror at hele korthuset holder. Hos Nio, som floppet i fjor og nærmest la ned i Danmark, tror ledelsen fortsatt at det kan bli verdens største bilmerke. Eller i det minste en av de største.

Faktisk tror bilmerkets direktør og gründer William Li at fem av verdens største bilmerker på bare ti år vil komme fra Kina.

Hos Xpeng er spådommene noe mer dystre om det. Merkets direktør, He Xiaopeng, mener at de kommende årene vil være "en meningsløs separasjonskamp" i bilindustrien. Og at flere bilmerker som en konsekvens vil ha bukket fullstendig under før 2027.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...