BYD tar brødet fra munnen på de europeiske bilmerkene med en ny prisøkning fra årsskiftet. Dette avslører en ny e-post fra den kinesiske direktøren.
En ny e-post fra underdirektør i BYD, He Zhiqi, mener den tyder på at merket vil starte en priskrig ved årsskiftet.
Ifølge e-posten planlegger BYD å redusere prisene betydelig som del av en strategi for å styrke sin posisjon i markedet. Konkurrentene kan forvente en aggressiv priskrig som vil legge press på bransjen.
I den interne e-posten Bloomberg har fått tak i, ber He Zhiqi en leverandør om å redusere prisene med 10 prosent fra neste år.
E-posten har tittelen «Cost Reduction Requirements for BYD Passenger Cars 2025» og omtaler den nye strategien som en «avgjørende kamp» for merket.
– For å styrke konkurranseevnen til BYDs personbiler trenger vi at hele leverandørkjeden samarbeider og fortsetter å redusere kostnadene, skriver He.
LES OGSÅ: Dette Black Friday-tilbudet vil koste deg 1000 kroner i boden
På det sosiale mediet Weibo har en talsperson for BYD uttalt at årlige prisforhandlinger med leverandører er vanlig praksis i bilindustrien.
Samtidig erkjenner talsmannen at BYD har «prisreduksjoner som mål». Men han sier samtidig at disse ikke er obligatoriske. Det er imidlertid ikke kommentert innholdet i e-posten eller om det er stilt tilsvarende krav til andre leverandører.
Flere analytikere ser dette som et tegn på at BYD ønsker å befeste sine markedsandeler i en tid hvor konkurransen i markedet for elbiler er mer enn hard.
Det kinesiske elbilmarkedet er blant de mest konkurransedyktige, og prisreduksjoner kan være et verktøy for å knuse konkurrentenes posisjoner og vinne terreng.
CNN har forsøkt å bekrefte om e-posten er autentisk. Men BYD har ikke svart på henvendelsene. Samtidig har eposten fått oppmerksomhet fordi den indikerer en endring i BYDs strategi, slik at prispress og en faktisk priskrig blir avgjørende.
Denne utviklingen understreker utfordringene som kjennetegner elbilmarkedet, hvor produsentene er under press for å finne nye måter å oppnå konkurransefortrinn på. Jaguar har for eksempel valgt å stå utenfor markedet i et helt år. Les mer om det heftig omdiskuterte valget akkurat her .