Citroën vil ikke senke prisene. På den annen side vil sjefen ikke ha noe imot å stå i spissen for et nytt lavprismerke som Dacia.
Citroën planlegger å ta en posisjon i markedet som et budsjettmerke som kan konkurrere med Dacia. Strategien er enkel; å tilby større biler til overkommelige priser med fokus på funksjonalitet fremfor avansert teknologi.
Inspirasjonen fra Dacia er tydelig i Citroëns utvikling av Smart Car-plattformen, hvor kostnadene holdes nede ved å prioritere de essensielle komponentene.
Plattform danner grunnlaget for nye C3 og ë-C3, og Citroën forventer å kunne skalere den opp til større modeller i C-segmentet, tilsvarende C4-størrelsen.
– Det vi har sagt om B-segmentet og behovet for biler med riktig funksjonsnivå vil en dag også gjelde for C-segmentet, familier er interessert i plass men til en fornuftig pris, sier Citroëns administrerende direktør, Thierry Koskas, i et intervju med Autocar .
Dacia har allerede demonstrert potensialet i denne strategien med deres kommende SUV-modell Bigster. Citroën ser også muligheter i å produsere større biler med fokus på funksjonalitet og pris.
– Det er en mulighet for å lage større biler, og det er en mulighet vi gjerne vil undersøke, sier Thierry Koskas.
For å holde prisene nede har Citroën i likhet med Dacia valgt å begrense mengden teknologi i nye C3. Fokuset er på å møte kundenes behov uten å inkludere unødvendige funksjoner.
– Hvis du ser på hva folk forventer i dette segmentet, trenger du ikke fylle bilen med teknologi, sier Thierry Koskas.
Citroën planlegger å øke salget organisk uten å ty til triks som store rabatter. Thierry Koskas forventer at den kommende C5 Aircross vil konkurrere på pris med sine rivaler ved å utnytte en avansert plattform og strategisk komponentinnkjøp.